Prefab elementen besparen kostbare bouwtijd
donderdag 20 oktober 2011
3 min
De nieuwe Ramspolbrug tussen Ens en Kampen wordt gefundeerd op prefab betonnen pijlerbakken van Haitsma Beton. Dit levert bij de bouw belangrijke tijdwinst op. Elke pijlerbak bestaat uit drie zware elementen van 95 tot 97 ton, die op stalen buispalen worden gemonteerd.
Tijdwinst door prefab
Het kunstwerk is onderdeel van een nieuw 6 km lang snelwegtraject in de N50. Opdrachtgever Rijkswaterstaat realiseert hiermee de eerste moderne energieneutrale brug ter wereld. Het gebruik van prefab in plaats van in het werk gestorte pijlerbakken bespaart kostbare bouwtijd. Zo is er minder voorbereiding nodig en zijn uitkisten, wapening aanbrengen en storten in het werk niet aan de orde. Inmiddels zijn de eerste bakken (cases) geleverd en door Van Hattum en Blankevoort gemonteerd. Projectcoördinator Bauke Eggenkamp: “Wij hebben voor prefab bakken gekozen om zo snel mogelijk boven de waterlijn te kunnen werken.” De elementen zijn gemonteerd op een stalen opvangconstructie, die op stalen buispalen rust. Tegelijk met het volstorten van de buispalen (bovenste zeven meter) wordt de betonnen vloer van de prefab bakken gestort. “Voor ons is de grootste uitdaging om in korte tijd een brug te bouwen met zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving. Dat Haitsma Beton de bakken kon produceren terwijl wij de palen plaatsten, leverde belangrijke tijdswinst op.” Medio november 2011 worden de laatste prefab elementen geleverd. Haitsma Beton vervoert alle elementen over water. Haar uniek gelegen insteekhaven aan het Prinses Margrietkanaal bewijst daarbij goede diensten.
Groot en complex
De nieuwe Ramspolbrug wordt een flink kunstwerk dat breder en hoger is dan zijn voorganger. Om de overspanning van 547 meter en breedte van 34 meter te realiseren bouwt Van Hattum en Blankevoort de brug op zeven ellipsvormige pijlerfundaties. Haitsma Beton produceert hiervoor de benodigde pijlerbakken (een soort betonnen bekisting), die in het zicht komen. Elke pijlerbak bestaat uit drie enorm grote elementen. De twee identieke eindstukken wegen elk 95 ton en zijn 10,7 meter lang. Het middenstuk is bijna dubbel zo lang en weegt 97 ton. Alle 21 elementen hebben dezelfde breedte en hoogte (7 en 3 meter).
“De maltechniek is onze grootste uitdaging”, vertelt coördinator projecten Bert van den Berg van Haitsma Beton. “Niet alleen vanwege de enorme omvang, die deze ruimtelijke elementen hebben. Maar ook omdat wij een grote hoeveelheid voorzieningen moeten instorten, zoals de stekkenbakken aan de binnenzijde en de ankers voor de wrijfgordingen aan de buitenzijde.” Het ontwerp van de bakken is afkomstig van Van Hattum en Blankevoort.
Energieneutraal concept
De brug maakt gebruik van zonnecellen en innovatieve accu's (supercaps) die de energie die vrijkomt bij het neergaan van de beweegbare klep opslaan. Die opgewekte energie is gelijk aan de energie die nodig is voor het openen van de brug (energieneutraal); een eventueel surplus wordt aan het energienet geleverd. De supercaps, die energie zeer snel opslaan en afgeven, worden in de nieuwste generatie trams en treinen toegepast. Volgens RWS is de nieuwe Ramspolbrug het eerste GWW-project waar ze worden toegepast. Hoewel ook handbediende bruggen energieneutraal zijn, is dit de eerste moderne energieneutrale brug ter wereld. De brug wordt in het voorjaar van 2013 opgeleverd.
Terug naar overzicht projecten >>>