Provincie Zuid-Holland laat als eerste antivries asfalt aanleggen
Voor het eerst “antivries” asfalt in Nederland
De Snelbinder is het eerste project van de provincie waar dit innovatieve en duurzame asfalt wordt aangebracht. Het asfalt met “antivries” wordt voor het eerst in Nederland toegepast. Met het aanbrengen van dit asfalttype bevriest het wegdek in de winter niet, tot een temperatuur van - 5°C. In 78 % van de vorstgevallen is strooien is daardoor niet nodig en er is minder kans op gladheid. Met dit asfalt worden ook de totale realisatie- en onderhoudskosten over een periode van 20 jaar verlaagd met 11 %. Het gebruik van het nieuwe asfalt vermindert de productie en transport van strooizout. Dit bespaart de provincie 5,7 ton CO 2 in een periode van 20 jaar. Dit komt neer op een verlaagde CO 2 - uitstoot van 18 % t.o.v. traditioneel asfalt. Het aanbrengen van het antivries-asfalt op de Snelbinder in Naaldwijk is een pilotproject. Het effect van het asfalt wordt gemonitord en op basis van de resultaten bepaald provincie Zuid-Holland de komende jaren of het breder toegepast gaat worden, zoals bijvoorbeeld op wegen voor autoverkeer.
Best Value Procurement
De provincie wilde een innovatief wegdek dat duurzamer is dan traditioneel asfalt. Daarbij moesten de gebruiksveiligheid en beschikbaarheid tijdens winterse omstandigheden verbeteren en het onderhoud verminderen. Ook verlaging van de totale realisatie- en onderhoudskosten was een doel. Om marktpartijen zoveel mogelijk ruimte te geven voor innovatie, heeft de provincie in de aanbesteding de Best Value Procurement (BVP) toegepast. Hiermee wordt de beste oplossing tegen de beste prijs gekozen. Aannemer Mourik-Groot Ammers B.V. geeft met het nieuwe asfalttype (Melt) de beste invulling aan de provinciale doelstellingen. Van maandag 1 juni t/m vrijdag 5 juni wordt het wegdek ’s nachts geasfalteerd. Naast de fietsverbinding staat straks een zonnepaneel als energievoorziening van het gladheidsmeetsysteem. Gemonitord wordt hoe goed het asfalt werkt. De provincie beslist of het antivries asfalt ook op andere locaties in Zuid-Holland toegepast kan worden.
Duurzame ambities
De provincie Zuid-Holland is de dichtbevolktste provincie van Nederland. Om de kwaliteit van de leefomgeving te beschermen en te versterken, is energietransitie een speerpunt in het mobiliteitsbeleid. Evenals de Snelbinder, geven de N470 tussen in Delft en Zoetermeer en de N211 in het Westland ook invulling aan energietransitie. Deze wegen worden aangepast zodat ze energie besparen en geven. Samen met diverse partners onderzoekt de provincie allerlei maatregelen op het gebied van energiebesparing en energieopwekking. In de bouw, maar ook in het gebruik en onderhoud, wordt een mix toegepast van bewezen technologie en nieuwe, experimentele oplossingen. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.

De Snelbinder, de fietsverbinding over het Vlietpolderplein in Naaldwijk