Rake klappen infra bedreigen banen

maandag 9 september 2013
timer 3 min
Hoewel de maatregelen pas op Prinsjesdag officieel bekend worden gemaakt, lijkt het erop dat de regeringspartijen VVD en PvdA een meerderheid hebben gevonden voor de aangekondigde bezuiniging van 6 miljard euro. 

Rake klappen infra bedreigen banen

Van A naar Beroerd


Door die plannen ziet het er naar uit dat onze infrastructuur nog meer rake klappen te verwerken krijgt, zoals ook al in de eerste bezuinigingsplannen stond. “Onverantwoord”, vindt Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen. “We bezuinigen ons van A naar Beroerd. Het is juist de infrastructuur die de economie kan laten groeien” aldus Verhagen. “De opeenstapeling aan bezuinigingen op de infrastructuur tot en met 2028 vormen samen het enorme bedrag van 26 miljard euro. Nu lijkt het kabinet letterlijk nog harder op de rem te trappen voor economisch herstel. Bij extra bezuinigingen worden nog meer wegen- en spoorbouwers naar huis gestuurd en honderden onnodige faillissementen dreigen. Ondertussen zullen de vertragingen toenemen, op de weg en op het spoor.”

3000 banen weg

“Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om rake klappen. De prijscompensatie op het infrastructuurfonds zou niet uitgekeerd worden. Daarmee kan de minister jaarlijks 100 miljoen euro extra bezuinigen op investeringen in wegen, spoor, vaarwegen en bescherming tegen water. Dat lijkt misschien niet veel, maar het telt jaarlijks door tot en met 2028. Daardoor is het een extra bezuiniging van 1,6 miljard euro! Dat gaat ten koste van werkgelegenheid, dat gaat ten koste van de noodzakelijke aanleg en onderhoud van wegen, bruggen, viaducten, railverbindingen en waterwegen.”

Klap twee


“Klap twee zou het intrekken zijn van de eenmalige 300 miljoen voor 2014. In maart was die nog toegezegd door het kabinet, de Minister van IenM wees toen al projecten aan waar we volgend jaar meteen aan de slag kunnen. Maar nu moet dezelfde minister misschien wel aankondigen welke projecten zij gaat stopzetten. Pijnlijk, vooral omdat de 300 miljoen ons perspectief gaf om langer vakbekwame mensen te behouden. Dat kan dan dus niet, de beide klappen zouden samen zorgen voor een verlies van ruim 2500, misschien wel 3000 banen.”

Roofbouw

“Deze eventuele nieuwe klappen voor infra komen bovenop de ruim 40 projecten die de minister door het Lenteakkoord en Regeerakkoord al moest schrappen en vertragen. Dit is letterlijk roofbouw op de infrastructuur, en kapitaalvernietiging. De gevolgen voor de burger laten zich raden: kapotte leidingen, niet functionerende wissels en natuurlijk gaten in de weg. En dat in een tijd dat we nu in een ‘goede’ maand ‘slechts’ 92 faillissementen tellen onder bouw- en infrabedrijven .”

Penny wise and pound foolish


Maxime Verhagen noemt deze dreigende aanslagen op het infrabudget ‘penny wise and pound foolish’. “Want uitstel van onderhoud nu leidt tot duurdere ingrepen later. Bovendien zijn juist wegen, water en spoor nu essentieel voor economisch herstel van ons land. Je ziet dat de landen die wél investeren in infrastructuur het nu beter doen dan wij. We plegen roofbouw op onze infrastructuur met de stapeling aan bezuinigingen. Daar moeten we niet mee doorgaan, want dan komen reizigers, vervoerders en het MKB in de kou te staan, terwijl we juist zouden moeten investeren. Alleen dan gaan we weer van A naar Beter, en niet zoals het nu lijkt te gaan, van A naar Beroerd.”

Bron: Bouwend Nederland