Regios bereiden concessie e-laadpalen voor
Succesvolle opmars
De eerste laadpalen worden in februari 2014 geplaatst. Begin 2013 is het aantal (hybride) elektrische auto’s in Nederland toegenomen tot circa 8.000 voertuigen. Vanwege de succesvolle opmars van elektrisch rijden neemt de stichting e-laad, een initiatief van de samenwerkende netwerkbeheerders in Nederland, geen nieuwe aanvragen voor oplaadpunten in de openbare ruimte meer in behandeling. Dat betekent dat de markt nu aan zet is voor het plaatsen en onderhouden van e-laadpalen.
Inrichting van de openbare ruimte
Op initiatief van het programma Energy Made in Arnhem bereiden de Stadsregio Arnhem Nijmegen en Regio FoodValley nu een aanbesteding voor. Dat gebeurt met ondersteuning van de provincie Gelderland, het G32-stedennetwerk en de Taskforce Elektrisch vervoer. De gemeenten spelen een belangrijke rol in de uitrol van elektrisch vervoer als het gaat om de realisatie van laadinfrastructuur op openbaar terrein. De gemeenten zijn immers beheerder en eigenaar van de openbare ruimte.
Vraaggestuurd
Marktpartijen kunnen straks inspelen op de vraag van automobilisten en wagenparkbeheerders naar e-laadpalen in de openbare ruimte. In de concessie stellen de stadsregio en FoodValley de randvoorwaarden voor de plaatsing. De gunning vindt dit najaar plaats. Op basis van de gunning kunnen individuele gemeenten in de twee regio’s een contract sluiten met de leverancier. Naar verwachting worden de eerste laadpalen februari 2014 geplaatst. De concessie heeft een looptijd van 10 jaar.
De Groene Kracht
De aanbesteding wordt voorbereid vanuit het intergemeentelijke samenwerkingsprogramma De Groene Kracht, voor nieuwe energie in de regio Arnhem-Nijmegen. Onder de vlag van dit programma stimuleren de gemeenten schoon vervoer op groen gas, plug-in elektrisch vervoer en waterstof elektrisch vervoer. Door de nog relatief korte actieradius passen elektrische voertuigen met name in een verstedelijkte omgeving waar relatief veel korte ritten plaatsvinden.
Klimaat en milieu
De aanbesteding wordt deels bekostigd door de gemeenten en deels door rijksgeld vanuit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Schoon vervoer verbetert de luchtkwaliteit en beperkt klimaatverandering als gevolg van de uitstoot van CO2. Daarnaast wordt de regio door regionale productie van duurzame energie minder afhankelijk van energie uit het buitenland en stimuleert dit innovaties en economische ontwikkeling in de regio.