Renovatie Middelburgse Stationsbrug duurder door verwijdering Chroom-6
Daarom werd de renovatie tot nader order geschorst en mogelijke alternatieven onderzocht. De opties varieerden van ‘geen brug’ tot een tunnel of een nieuwe brug. Uiteindelijk bleek doorgaan met de renovatie de beste optie.
Het bedrag voor renovatie van de Stationsbrug en het verwijderen van chroom-6 dreigde de Europese grens te overschrijden. De extra kosten zijn met een alternatieve stralingsmethode en na onderhandeling teruggebracht naar maximaal 2,4 miljoen euro. Ook is twee ton nodig voor het inhuren van externe expertise. Provinciale Staten wordt een extra bedrag gevraagd van 3,6 miljoen euro voor de totale renovatie. Het laatste miljoen is nodig om een verondersteld aanbestedingsvoordeel te herstellen.
Sponge jet stralen
Het voorstel van de aannemer gaat uit van een nieuwe straalmethode: sponge jet. Bij de reguliere straalmethode wordt onder hoge druk gestraald. Dat betekent dat er veel stof vrij komt in de lucht. Als er chroom-6 in verflagen zit, moet je extra beschermingsmaatregelen nemen. Bij sponge jet stralen wordt er met sponsjes gestraald die de stof grotendeels absorberen. Dat levert minder uitstoot op. Uit de metingen die bij de eerste testen aan de Stationsbrug zijn gedaan, werd geen emissie van chroom-6 deeltjes in de lucht gemeten.
Brug op transport
Provinciale Staten besluiten in maart of zij aanvullend krediet beschikbaar willen stellen voor de renovatie. Als dat gebeurt, vinden de werkzaamheden plaats in het komende winterseizoen. Het is de bedoeling dat de brug in oktober 2019 op transport gaat. Voor die tijd wordt besproken met de omgeving hoe we hinder tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk kunnen beperken.