"Rijbaankussens" als stille snelheidshandhavers

maandag 14 november 2016
timer 2 min
Er zijn maar weinig weggebruikers die het niet hinderlijk vinden als zij op hun route een verkeersdrempel tegenkomen. Als drempels een te grote gebruikersbelasting vormen, nemen bestuurders een alternatieve route om de obstakels te omzeilen, waardoor het probleem wordt verlegd. Ook voor omwonenden is het van belang dat de juiste drempels worden toegepast, die geen trillingen en ruimtegeluid veroorzaken. Drempels moeten daarom op een gebruikersvriendelijke manier de verkeerssnelheid reguleren

Intercodam Infra heeft drempelsystemen ontworpen die effectieve snelheidsregulering combineren met gebruikersgemak: de Gumatec en Gumacon. Deze stille drempels worden inmiddels op grote schaal toegepast in onder andere Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht, Breda en Eindhoven.

 

Sinusvorm

Door de sinusvorm en geringe hoogte - van 7,5 centimeter - zorgen de rijbaankussens ervoor dat de ontwerpsnelheden worden gehaald. Tegelijkertijd zijn de drempels veilig te overrijden en is er sprake van een hoge acceptatie van zowel automobilisten als motorrijders. De Gumatec-drempels zijn gemaakt van gerecycled rubber en absorberen geluid en trillingen. Gumacon-betondrempels zijn, door de gepatenteerde vorm, bestand tegen slijtage en ze zorgen voor een verminderde belasting van de - vaak kwetsbare - aansluiting tussen de betonnen delen en het aansluitende wegdek.

 

Zichtbaarheid

De drempels zijn goed zichtbaar, ongeacht de weersomstandigheden, en voldoen aan de aanbevelingen van CROW. Beide systemen zijn in diverse lengte- en breedtematen inzetbaar en zijn toegankelijk voor hulpdiensten en openbaar vervoer. Door te variëren in breedte kunnen verschillende snelheidsregimes worden bereikt en de drempels zijn geschikt voor snelheidszones van 30, 50 en 60 km/u. Omwonenden ervaren geen geluids- of trillingsoverlast, waardoor ze door onze zuiderburen dan ook wel ‘rijbaankussens’ worden genoemd.


Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine Verkeer in Beeld, editie november 2016.