Rijden over zonnepanelen op "energieweg" N401
Aanvankelijk zou de proef al in het najaar van 2017 starten, maar dit werd uitgesteld omdat het materiaal niet op tijd geleverd kon worden, verklaart een woordvoerder van de provincie. “En daarna werd het slechter weer, dus hebben we besloten het naar voorjaar 2018 te verschuiven.”
Volgens Dennis Straat, gedeputeerde van de provincie Utrecht, draagt dit project bij aan de doelstellingen van de provincie. “We geven graag ruimte aan innovatieve ontwikkelingen, duurzaamheid en de samenwerking met de markt. Daarom stellen we een stuk provinciale weg en geld beschikbaar voor een proef met zonnepanelen.”
Testen
De zonnepanelenmat met beschermlaag, Wattway genaamd, is bevestigd op één rijstrook van de hoofdrijbaan. De mat is 20 meter lang en heeft een oppervlakte van 50 m2. De zonnepanelen moeten geschikt zijn voor drukke wegen, waar dagelijks meer dan 10.000 auto’s en vrachtwagens overheen rijden.
Het bouwbedrijf en de provincie willen hiermee het rendement van Wattway testen en het effect dat het drukke wegverkeer heeft op het gebruikte materiaal. Ook wordt onderzocht of de zonnecellenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en de mogelijkheid om in de toekomst met de opgewekte energie de weg op den duur energieneutraal te verwarmen, zodat gladheidsbestrijding niet meer nodig is of kan worden beperkt.
Verduurzaming
Als de proef leidt tot positieve resultaten, kan dit bijdragen aan het reduceren van fossiele brandstoffen en de verduurzaming van de provinciale infrastructuur. Een bijkomend voordeel van het opwekken van elektrische energie via het wegdek, is dat het landschap niet wordt aangetast.
Vanuit de duurzaamheidsdoelen van de provincie Utrecht werd in mei 2017 al een pilot gestart op de N401, om een verkeermeetsysteem op plantenergie te laten draaien, opgewekt uit bermplanten. Beide projecten leveren een bijdrage aan de energieagenda van de provincie Utrecht.
Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld nummer 3, juni 2018.