Rijkswaterstaat test wegdek met rubber

dinsdag 10 november 2009
timer 2 min
Dura Vermeer en Intron hebben in opdracht van Rijkswaterstaat een superstil testwegdek met rubber aangelegd op verzorgingsplaats De Brink langs de A50 bij Apeldoorn. Het proefvak wordt naar verwachting opengesteld voor verkeer in de week van maandag 16 november.
Rijkswaterstaat test wegdek met rubber


Geluidsreductie


De proef moet duidelijk maken of een elastisch wegdek
een oplossing kan bieden voor \"rubberen_wegdek_tcm174-225132_vib.jpg\"verdere geluidsreductie. De doelstelling is een geluidsreductie van tenminste 8 dB(A). Dat is 4 dB(A) stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) dat nu veelal wordt toegepast op snelwegen. Een onderdeel van de proef is verder het vaststellen van de invloed van de onderliggende laag op de geluidsreductie. Een deel van de onderliggende laag bestaat daarom uit het open ZOAB en een deel uit het dichte Steenslag Asfalt Beton (STAB). Daarnaast moet de proef inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de technische haalbaarheid, de beleving van de weggebruiker en de verwachte duurzaamheid.

Veiligheidsnormen


De veiligheid van de weggebruiker staat voor Rijkswaterstaat voorop. Het proefvak dient te voldoen aan de normen voor verkeersveiligheid en zal vóór openstelling hieraan worden getoetst. Tijdens de proef wordt de kwaliteit van het proefvak voortdurend bewaakt. Als het proefvak niet meer aan de normen voldoet, wordt het verkeer direct over een alternatieve route op de verzorgingsplaats geleid. Omdat het hier om een geheel nieuw wegdek gaat, dat nog nooit eerder in Nederland op de weg is gebruikt of door wegenbouwers is toegepast, is het nog onbekend hoe lang het wegdek blijft functioneren. Medio 2010 zal een eerste tussenresultaat bekend worden.

SuperStil Wegverkeer


Als beheerder van het rijkswegennet is Rijkswaterstaat constant op zoek naar maatregelen die een bijdrage leveren aan de vermindering van verkeersgeluid. De noodzaak om maatregelen te nemen neemt toe. Niet alleen het verkeer blijft groeien, er wordt ook steeds dichter bij de snelweg gebouwd en de geluidsregelgeving wordt aangescherpt. Met de innovatieprojecten van SuperStil Wegverkeer (SSW) speelt Rijkswaterstaat hierop in. Doel van SSW is te komen tot innovatieve producten, maatregelen en processen waarmee geluidsreductie aan de bron kan worden gerealiseerd. SSW voert hiertoe projecten uit in nauwe samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen.