Roep om meer Europese samenwerking fietsinfra
Het Vlaamse Fietsberaad en het Deutsche Institut für Urbanistik (Difu) lieten zien wat hun stand van zaken is op het gebied van fietsbeleid. Beide landen timmeren aardig aan de weg, maar er zijn duidelijke verschillen te zien.
Fietsstrook versus fietssnelweg
Zo is in Duitsland de aloude fietsstrook nog populair, terwijl Vlaanderen koploper is in het bouwen van fietssnelwegen (of fietsostrades, zoals ze daar genoemd worden). Er ligt een plan voor tachtig van dit soort verbindingen in Vlaanderen. Vlaanderen is het derde 'fietsland' na Nederland en Denemarken, “maar we scoren een stuk lager als we Brussel en Wallonië meerekenen”, zei Jan Vermeulen, burgemeester van de stad Deinze en voorzitter van het Vlaamse Fietsberaad.
Ook scoort Vlaanderen slechter dan Duitsland (en Nederland) op het aantal verkeersdoden per miljard fietskilometers. In Duitsland wil men op 35 plekken fietssnelwegen aanleggen, maar de meeste zijn nog in studiefase, legde Sebastian Bührmann van Difu uit.
Binnen de bebouwde kom zijn fietssnelwegen zeldzamer. Daar wordt eerder gekozen voor fietsstraten: een fenomeen in opkomst in Duitsland en Vlaanderen. Alleen in Vlaanderen is de fietsstraat vastgelegd in de wet. Zo mogen automobilisten fietsers op fietsstraten niet inhalen. In Nederland is het nog niet nationaal geregeld. Elke gemeente is in principe vrij om zelf eisen voor fietsstraten vast te stellen. De fietsstraat heeft verder geen wettelijke status.
Fiets op de Europese agenda
Er zou meer Europees geregeld moeten worden om Europa uiteindelijk als fietsvoorbeeld voor de wereld te laten dienen. “We moeten beginnen in Brussel. Fietsen moet hoog op de agenda komen bij de Europese Commissie”, zei Vermeulen. “Maar de mensen van de Commissie komen met de auto Brussel in. De wegen worden voor ze afgezet.” Daar komt wel langzaam verandering in. De Deense eurocommissaris Margrethe Vestager is begonnen met fietsen in Brussel. Ambtenaren worden steeds meer gestimuleerd om op de fiets naar hun werk te komen.
Buhrman voegde daaraan toe: “We moeten ook met concrete voorbeelden komen hoe we de openbare ruimte terug gewonnen hebben. In Duitsland gebeurt het nog te vaak dat mensen weliswaar zeggen dat ze positief tegenover fietsen staan, maar dat de wereld te klein is als er enkele parkeerplaatsen opgeofferd moeten worden.”