Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te sorteren bij de verkeerslichten, zodat het mogelijk is en blijft om voldoende afstand onderling te bewaren. Het experiment past in de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Het aantal rijstroken voor auto's wordt juist verminderd.
De route voor automobilisten verandert niet. Aan de zuidkant van de brug is er op de brug zelf, op de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto's. Dit levert meer ruimte op voor fietsers om bij de verkeerslichten te wachten. Aan de noordkant vervalt, op de Schiedamsedijk, een rijstrook voor het oversteken van de brug, omdat aan de voet van de brug in zuidelijke richting nu ook een rijstrook minder is. Op het Vasteland is een rijstrook die voorheen voor auto's bestemd was nu ingericht als fietspad. Op de brug blijven daardoor twee rijstroken beschikbaar voor het autoverkeer.
Anderhalve meter
De extra ruimte die zo ontstaat moet het eenvoudiger maken om de benodigde anderhalve meter afstand te bewaren bij de verkeerslichten. Tijdens het experiment worden de effecten op het verkeer gemeten. Het verkeersexperiment op de Erasmusbrugroute is onderdeel van de van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Later volgt nog een experiment rondom de Maastunnel om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgend schooljaar start een experiment met een veiligere schoolomgeving.