Sensoren sporen putten in wegdek op
Gebruikte technologie
Om putten en andere wegdekschade in kaart te brengen, werden onder andere wielsnelheidsensoren uitgelezen via de CAN-bus, een soort snel computernetwerk dat de communicatie tussen 2 elektronische componenten in het voertuig verzorgt. Via een speciaal geschreven formule werd bepaald of de ontvangen gegevens al dan niet voortkwamen van schade aan het wegdek. Door deze gegevens te matchen met gps-positionering, werd de locatie van de schade achterhaald. "Elk recent voertuig is een potentiële meetwagen. Dit opent de mogelijkheid voor crowdsourcing, wat de metingen en hun verwerking heel sterk ten goede zal komen. Een uitgewerkt product op basis van ons te commercialiseren prototype kan de huidige systemen die vandaag worden gebruikt voor de screening van de wegdekkwaliteit aanvullen. Maar ook applicatieontwikkelaars kunnen er gebruik van maken om bijvoorbeeld ad hoc waarschuwingssystemen voor bestuurders te creëren," licht Koen Valgaeren toe, algemeen directeur van het VIM.
Verdere ontwikkeling haalbaar
Op basis van de positieve resultaten besluit het VIM dat een verdere verfijning van het product zinvol en haalbaar is. Dit kan enerzijds door private partijen of anderzijds door de overheid die de data ter beschikking stelt aan de verschillende geïnteresseerde actoren. "Het Sensovo-project toont aan dat door bestaande technologie creatief en intelligent te gebruiken, ook hoogwaardige, innovatieve toepassingen ontwikkeld kunnen worden," verduidelijkt Vlaams Minister van Innovatie, Philippe Muyters. Binnen dit project werd het onderzoek van industrieel ingenieur Ken Vanherpen alvast beloond met de Agoriaprijs. De totale projectkost van Sensovo bedraagt 246270 euro, waarvan 80% gedragen door het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) en 20% door de deelnemende projectpartners.
Bron: VIM