Slim parkeren in "The Golden State"
Hoe werkt het?
De automobilist wordt op voorhand geïnformeerd over vrije plaatsen op de eindbestemming en parkeertarieven middels een website of app van Streetline. Vervolgens wordt deze onderweg real-time geïnformeerd over de on en off street bezetting middels dynamische bebording. Is de auto op straat geparkeerd, dan wordt dit geregistreerd middels parkeersensoren van Xerox. Vervolgens betaalt de parkeerder middels creditcard bij de parkeerautomaat. Dit kan indien nodig via de app worden aangevuld als de parkeertijd toch langer wordt. Tegelijkertijd vergemakkelijken de parkeersensoren de handhaving: staat een auto langer geparkeerd dan waarvoor is betaald, dan krijgt de ‘Parking Enforcement’ een melding. Ook is real-time handhaving op straat middels een handheld eenvoudig en is onderhoud aan de automaten flink afgenomen. Tevens worden de tarieven maandelijks naar boven of beneden bijgesteld op basis van gebruik. Hoe hoger het gebruik, hoe hoger de tarieven. Het samenvoegen van verschillende systemen wordt door het bestuur van LA als essentieel beschouwd om dergelijke big data te kunnen beheren. Daarom is gekozen voor de technologie neutrale parkeersensoren van Xerox.
De resultaten
Sinds de invoering in 2012 is het zoekverkeer met 10 procent afgenomen en het rijgedrag zichtbaar verbeterd. De dynamische prijsstelling is in LA goed ontvangen; de pilot tilde de politieke beslissing over tarieven zelfs naar een hoger niveau. Ook wordt er minder in de spits gereden en worden de leegstaande parkeerplaatsen beter benut, mede door de tariefdifferentiatie.
Lezen over het slimme parkeersysteem in de New York Times? Kijk op www.nytimes.com en zoek op ‘The learning curve of smart parking’.
Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld magazine editie 2 2014