Snelfietsroutes Amsterdam later opgeleverd

zondag 27 januari 2013
timer 3 min
In de regio Amsterdam zouden nog dit jaar vier snelfietspaden gerealiseerd worden. Echter worden twee van de vier routes naar verwachting in 2014 opgeleverd, afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden voor de tweede Coentunnel. 

Snelfietsroutes Amsterdam later opgeleverd

Snelfietspaden


Om de regionale fietsroute te verbeteren en het gebruik van de fiets voor woon- en werkverkeer te stimuleren, worden er vier snelfietsroutes gerealiseerd. De snelfietspaden moeten een alternatief bieden voor de 30.000 mensen die dagelijks in de regio reizen. De snelfietsroute is een initiatief van de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, de Stadsregio Amsterdam en de Fietsersbond. Het is een onderdeel van het programma ‘Fiets Filevrij' van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.


Jaar later klaar


De twee routes die naar verwachting in 2014 gerealiseerd worden, zijn de fietsverbindingen tussen Zaandam en Amsterdam en de route Haarlem - Amsterdam West. Het eerste deel van de snelfietsroute Zaanstad – Amsterdam is al tot stand gebracht door de gemeente Zaanstad. De gemeente Amsterdam moet het ontbrekende deel met een lengte van 2,1 kilometer aanleggen. De exacte planning is afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden van Rijkswaterstaat voor de tweede Coentunnel. De totale kosten voor het project bedragen ongeveer € 2,1 miljoen.


Snelfietsroute Zaandam - Amsterdam


De snelfietsroute Amsterdam-Zaandam is ongeveer tien kilometer lang. De route bestaat grotendeels uit een vrij liggend fietspad en loopt van het Centraal Station van Amsterdam, via de NDSM-pont, Amsterdam-Noord, het Coentunnelcircuit en de Noorder IJplas naar het centrum van Zaandam. De route zorgt voor een directe fietsverbinding. Steeds meer mensen stappen op de fiets en ook het gebruik van elektrische fietsen neemt toe. De initiatiefnemers hopen dat snelfietsroute zorgt voor minder files tussen beide steden.

Verbeteringen


De verbeteringen bestaan uit het verbreden en asfalteren van bestaande fietspaden, kortere wachttijden bij VRI's en inrichting van fietsstraten. In totaal gaat het om enkele tientallen maatregelen. De route Haarlem – Amsterdam West vanaf Amsterdam West tot aan Halfweg bestaat grotendeels al uit hoogwaardige verbindingen. Het deel van Halfweg tot Haarlem moet nog grondig worden aangepakt en zal naar verwachting ook in 2014 gerealiseerd worden.

Energiezuinige technieken


Bij de realisering van de snelfietsroute zullen zoveel mogelijk energiezuinige technieken worden toegepast en zal gebruik worden gemaakt van de opwekking van duurzame energie. Voorbeelden hiervan zijn verlichting van de route door middel van energiezuinige LED-verlichting en de toepassing van stand alone tel- en informatiepalen, die gevoed worden met behulp van zonnepanelen. Aan de bewegwijzering op de route zal het Fiets filevrij-logo worden toegevoegd. Veel aandacht is er ook voor een  groene inpassing van de route. Voorzien is in een reparatieservice en beloningsacties.