Sneller en veiliger fietsen tussen Apeldoorn, Teuge, Twello en Deventer
Diverse overheden slaan de handen ineen om het fietsen tussen Apeldoorn, Teuge, Twello en Deventer, veiliger, comfortabeler en sneller te maken, zodat mensen vaker de fiets of e-bike kunnen nemen naar hun werk, of bijvoorbeeld naar school.
Met een verbeterde fietsroute is het ook bij langere woon-werkafstanden aantrekkelijker om de e-bike te nemen in plaats van de auto. Hierdoor vermindert het autoverkeer (vooral op de A1 en N344), wordt de regio beter bereikbaar en de leefomgeving voor onder andere de omwonenden van deze routes schoner. Bovendien biedt de fietsroute een goed alternatief voor reizigers tussen Apeldoorn en Deventer als er vanaf 2018 wegwerkzaamheden aan de A1 zijn.
2,5 minuut sneller
De verbeteringen aan de route bestaan onder meer uit de volgende maatregelen:
- De fietsbrug langs het spoor over de N344 krijgt hellingbanen naar de N344. Daardoor hoeven fietsers niet meer de trappen te gebruiken of een omweg te fietsen om bij de N344 te komen;
- Onderzocht wordt of fietsers eerder en langer groen kunnen krijgen bij de verkeerslichten op de kruising N344-N790 Steenenkamer;
- Er komt een onderzoek naar mogelijkheden om de spoorbrug over de IJssel bij Deventer te verbreden. Daar ligt nu een gecombineerd fiets- en voetpad van circa 3 meter breed;
- Er komt een onderzoek naar betere verlichting en aangepaste bewegwijzering, voor vergroting van de veiligheid en herkenbaarheid van de fietsroute;
- De Molenstraat-Centrum en Zonnewende in Apeldoorn krijgen een vrijliggend fietspad;
- Het fietspad op de Wilhelminabrug in Deventer mag alleen nog gebruikt worden door fietsers. Brommers gaan daar naar de rijbaan;
- De rotonde N344-Woudweg Teuge wordt aangepast;
- Fietsers worden voortaan niet meer over de Burgemeester van der Feltzweg in Twello geleid, maar via de provinciale weg N344.
Dankzij deze aanpassingen gaat het fietsen tussen Apeldoorn en Deventer straks sneller; het scheelt 2,5 minuut door de diverse verbeteringen.
Inloopavonden
De verbetermaatregelen zijn opgesteld in overleg met diverse partijen, zoals de wijkraden, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en politie. Alle verbeterpunten zijn vastgelegd in een schetsontwerp dat nu ter discussie wordt aangeboden. De reacties hierop worden besproken in de Werkgroep Fiets. Het voorlopig ontwerp moet vervolgens in april/mei 2016 klaar zijn. Daarna gaan de werkzaamheden starten en het streven is dat alle maatregelen eind 2017 uitgevoerd zijn. Tot slot volgt een campagne om de bekendheid van de verbeterde route te vergroten en mensen over te halen vaker de fiets te gebruiken.
Meer informatie
Op www.fietsruggengraat-stedendriehoek.nl staat uitgebreide informatie over de snellere fietsroute. Daar is ook te lezen dat er nog meer fietsroutes in de regio Stedendriehoek zijn die aangepakt gaan worden.