Stadsdistributie omarmt de bakfiets
Berlijn start een aantal microdepots in de wijk Prenzlauer Berg van waaruit pakketjes per cargobike bezorgd worden. In dit project, ‘KoMoDo’ geheten (Kooperative Nutzung von Mikro-Depots) testen voor het eerst de vijf grootste pakketdiensten van Duitsland – DHL, DPD, GLS, Hermes en UPS – gezamenlijk het gebruik van logistieke microdepots, ieder met hun overslagcontainer en eigen bakfietsen. Dit project wordt zowel door de bondsregering als door de Berliner Senat ondersteund. Vanuit het overslagdepot wonen binnen een straal van 5 kilometer 800.000 mensen.??
?
De bekendmaking vond plaats tijdens het International Cargo Bike Festival dat op 14 en 15 april tegelijk met het fietsfestival VELOBerlin werd gehouden op de voormalige Berlijnse luchthaven Tempelhof. Het was de zevende editie van het ICBF, de voorgaande zes jaar vond het festival plaats in Nijmegen.
Vruchtbaar
De samenwerking met VELOBerlin en de locatie zijn vruchtbaar gebleken. VELOBerlin trok meer bezoekers dan ooit en ook het ICBF profiteerde daarvan. Voorheen was het toch vooral een professioneel en zakelijk publiek dat al interesse had in bakfietsen en stadsdistributie, dat naar het evenement kwam. Nu werd bij een veel breder publiek, jong en oud, interesse gewekt voor het gebruik van bakfietsen. Ook de Duitse media (tv, radio, kranten en tijdschriften) berichtten enthousiast en uitgebreid over de vele soorten bakfietsen die er te zien waren.?
?
Kort voor het ICBF kwam de centrale Duitse overheid met een subsidieregeling op de aanschaf van een zware categorie cargo bikes, dat wil zeggen belasting vanaf 150kg. De senaat van Berlijn heeft het ICBF aangegrepen om een subsidieregeling in te voeren voor de aanschaf van bakfietsen voor particulieren en voor bedrijven; tot 500 euro voor bakfietsen zonder trapondersteuning en tot 1000 euro voor bakfietsen met elektrische trapondersteuning.
Deze regeling is op 1 juni ingegaan. Regine Günther, de Berlijnse ‘Senatorin’ voor milieu, verkeer en klimaatverandering, maakte dit bekend tijdens het ICBF/ECLF-symposium op de Nederlandse ambassade in Berlijn.? Susanne Balm van de Hogeschool Amsterdam verzorgde op de ambassade een presentatie over het LEVV-LOGIC-project en Alfred Kazemier van de gemeente Groningen hield een sprankelende presentatie over Groningen, waar het ICBF in 2019 zal plaatsvinden.?
Bont bakfietsgezelschap
Op zaterdag en zondag vond het eigenlijke International Cargo Bike Festival plaats. Ruim zestig standhouders en twintig non-profitinitiatieven vormden dit jaar een bont bakfietsgezelschap op VELOBerlin, dat in totaal bijna 300 standhouders telde. Voor het eerst waren cargobikeproducenten present uit Colombia, uit Rusland en zelfs uit Groenland. Verder trok het festival meer deelnemers en bezoekers uit Oost-Europese landen en dat was ook precies de bedoeling van de verhuizing naar Berlijn.??
?
Met de innovaties lijkt het elk jaar sneller te gaan. ‘Containerisation’ is een vaste waarde. Het is wachten op de eerste stad die een stadscontainerterminal inricht voor stadsdistributie. Verder is er een trend te zien van aan de ene kant steeds grotere en zwaardere cargobikes voor distributiedoeleinden, tot aan de andere kant steeds lichtere en wendbaardere bakfietsen voor gezinsgebruik. Ook digitalisering en IoT spelen een steeds grotere rol in de wereld van de fietslogistiek.?
Cargo Bike Races
Een extra dimensie vormden de Cargo Bike Races op het enorme buitenterrein, georganiseerd door Cargo Bike Fans Berlin. De Cargo Bike Parade op zaterdagavond was geweldig. Meer dan 100 deelnemers reden onder politie-escorte dwars door Berlijn van de Platz der Luftbrücke naar de Brandenburger Tor en terug. De inwoners van Berlijn wisten niet wat ze zagen en bleven massaal staan kijken naar deze optocht van bakfietsen.??
?
In totaal namen bijna 40 Nederlandse bedrijven en organisaties deel aan het ICBF en VELOBerlin en inmiddels hebben zich al verschillende personen en organisaties uit diverse steden gemeld die het ICBF ook een keer binnen hun poorten willen ontvangen. Grote kans dat het ICBF de komende jaren zal plaatsvinden in Parijs, Londen, Oslo of Kopenhagen.?
Door Jos Sluijsmans. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 03/2018.