Startschot aanleg A16 bij Rotterdam

dinsdag 19 maart 2019
timer 2 min
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf op 18 maart het startsein voor de aanleg van de A16 Rotterdam. De nieuwe weg met tunnel wordt 11 kilometer lang en volledig energieneutraal.

“Ik ben erg trots dat we deze nieuwe Rijksweg gaan aanleggen, want het is een prachtvoorbeeld van een snelweg die wordt ingepast in de stedelijke en groene omgeving. Als je in een drukke en dynamische regio een spiksplinternieuwe weg zo aanlegt, is dat altijd een teamprestatie. You never walk alone. De bouwcombinatie, de regionale partijen en Rijkswaterstaat, we doen het hier echt samen. Voor meer ruimte voor de omgeving en minder vertraging op de weg.”, aldus Van Nieuwnhuizen.
 
 De A16 Rotterdam is een verbinding tussen de huidige A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De nieuwe snelweg zorgt ervoor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe Rijksweg wordt ingepast met grondwallen, een half verdiepte tunnel van 2,2 kilometer door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en extra geluiddempend asfalt.

Klimaatneutraal

Met het oog op duurzaamheid wordt de weg inclusief tunnel volledig energieneutraal. Dat betekent dat er evenveel energie wordt verbruikt als er wordt opgewekt. Dit is niet de eerste energieneutrale rijksweg, maar wel de eerste mét tunnel. Er wordt energie bespaard door de toepassing van gelijkstroom in plaats van wisselstroom en er wordt energie opgewekt met zonnepanelen.

De kosten voor de aanleg van de nieuwe weg bedragen bijna 1 miljard euro, inclusief een projectgebonden regionale bijdrage van 92 miljoen euro. Daarnaast investeert de regio nog eens 14 miljoen euro extra in onder andere geluiddempend asfalt op het onderliggend wegennet, een fraaie entree van het Lage Bergse Bos bij de Grindweg en Bergweg Zuid en extra geluidschermen.