Stephensonviaduct in Leeuwarden wordt 'slim' viaduct
dinsdag 3 september 2019
2 min
Het Stephensonviaduct in Leeuwarden wordt voorzien van tientallen sensoren om de restlevensduur en de onderhoudsstaat in de gaten te houden.
Antea Group en de gemeente Leeuwarden investeren in het Stephensonviaduct in Leeuwarden door de brug om te toveren tot een smart bridge. Tientallen sensoren houden de staat van onderhoud van de brug in de gaten. De sensoren stellen de gemeente ook in staat om de resterende levensduur van het viaduct te voorspellen.
1963
Het Stephensonviaduct stamt uit 1963. Daarmee is het viaduct één van de vele viaducten en bruggen die in de jaren zestig van de vorige eeuw zijn aangelegd en die in de komende decennia hun theoretische 'einde levensduur' bereiken. Voor het Stephensonviaduct is de theoretische einde levensduur in 2043. Omdat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen wil de gemeente Leeuwarden inzicht in de daadwerkelijke staat van het viaduct.
Sensoren
Het viaduct wordt uitgerust met tientallen sensoren die real-time data verzamelen en zo inzicht geven in de staat van het viaduct. Ook verzamelen de sensoren data over verkeersintensiteit, temperatuur en wegbelasting. Op basis van rekenmodellen die gebruik maken van deze data kan zo nauwkeurig voorspelt worden wat de actuele onderhoudsstaat van het viaduct is én wanneer het uiteindelijk zal moeten worden vervangen.