Stolwijk: fietspad met innovatieve fundering in veengrond
De fundering voor het fietspad is in het najaar van 2015 aangelegd. Ook zijn er toen 2 bruggen geplaatst. Met het aanbrengen van het asfalt werd gewacht tot na het weidevogel-broedseizoen.
Nieuwe techniek
Voor het stabiliseren van de veenbodem onder het fietspad is de bodem vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag.
Deze methode werkt een stuk sneller dan traditionele voorbelasting, waarbij het 2 tot 3 jaar duurt voordat er asfalt kan worden aangelegd. Bovendien moet er bij voorbelasting veel zand worden aan- en afgevoerd.
Monitoring
Met de ‘bindmiddel-methode’ zijn al die vrachtwagens niet nodig. Een bijkomend voordeel is dat het bodemleven niet blijvend wordt verstoord. De provincie monitort een jaar lang of de nieuwe methode werkt.

Een nieuwe ondergrondbewerking versnelt de aanleg van geasfalteerde fietspaden in veengebieden. Foto: persbericht provincie Zuid-Holland