Studenten tonen revolutie op gebied van mobiliteit
Shell Eco-marathon Europa begon in 1985 op het Paul Ricard Motor Circuit in Le Castellet, in Zuid-Frankrijk. In 2012 werd de competitie voor het eerst verreden op een stratencircuit. Door de uitdaging naar de straten van Rotterdam te brengen wordt gedemonstreerd hoe nieuwe technologie in het hart van een stad kan werken. “Met het stratencircuit creëren wij een realistischere omgeving om de brandstofefficiëntie van de teams te testen. Dat twee Nederlandse teams nu met hun Shell Eco-marathon voertuig echt de openbare weg op mogen is echt geweldig. Zij brengen de techniek van morgen vandaag al naar de openbare weg”, aldus Klaas Engelsma, Manager Social Investment Shell Nederland.
Officieel kenteken
Voor het eerst in de geschiedenis van de Europese competitie hebben twee Nederlandse teams een kenteken bemachtigd. “Na een aantal jaren op het Shell Eco-marathon circuit te hebben gereden wilden wij onze techniek van het circuit naar de straat brengen. Hiervoor moesten we wel een aantal aanpassingen doen vanwege richtlijnen die niet gelden bij Shell Eco-marathon, maar wel op de openbare weg. Het was een uitdaging om deze aanpassingen aan ons voertuig Arval Inspire II te doen zonder al teveel gewicht toe te voegen, maar het is gelukt”, aldus Remco Luijsterburg, teamleider HAN Hydromotive.
De beeldschone Isa
Hans de Penning, teamleider van de TU/e, is trots op de specificaties van de Ecomotive 02, die in de wandelgangen beter bekend staat als de 'beeldschone dame' Isa: “Uiterlijk is het belangrijkste verkoopargument voor een auto, dus moest onze auto vooral ook mooi zijn. Verder hebben we leren bekleding, goede vering en navigatie- en audioapparatuur aan boord. Een zeer luxe uitrusting voor een auto die tien keer zuiniger is dan de gemiddelde elektrische auto van nu en goedkoper om te bouwen dan een Renault Twizy. Ons voertuig wordt de goedkoopste en meest efficiënte elektrische auto op de commerciële markt.”