Succesvolle pilot: elektrisch laden aan de A2
De pilot werd opgezet door netbeheerder Stedin, bouwer van het snellaadstation MisterGreen Electric Lease en leverancier van transformatorstations Alfen BV. De zonnepanelen voorzien het laadstation van elektriciteit. Wanneer geen auto opgeladen wordt, wordt de energie opgeslagen in de batterij, zodat het op een later moment alsnog gebruikt kan worden.
Kleinere peakloads
“Doordat de laadsessies niet constant uit ons net getrokken hoeven te worden, werden onze kabels minder belast”, aldus directeur Strategie & Innovatie David Peters van Stedin. “Hierdoor leren we hoe we om moeten gaan met pieken op ons net, wat erg waardevol is voor de energietransitie. En daarnaast slijten de kabels minder hard.”
Flexibele tarieven
Volgens Mark Schreurs van MisterGreen zorgt de combinatie van zonnepanelen en opslag voor een maximale flexibilitiet. “Waar wij uiteindelijk naar toe willen is naar flexibele tarieven voor elektrische rijders. Het is geweldig wanneer wij stroom goedkoper kunnen aanbieden als het harder waait in Nederland of wanneer de zon volop schijnt”.
Duurzamer station
Alfen BV leverde de batterij, het opslagpunt van het station. “Het is goed om te zien dat onze batterij bijdraagt aan de vergroening van het station doordat de zonne-energie maximaal gebruikt kan worden om auto’s te laden en dat assets optimaal gemanaged kunnen worden”, vertelt commercieel directeur Richard Jongsma.
Vervolg
De volgende stap die drie partijen nu willen nemen is het 100% vergroenen van het laadstation. Want op het moment dat de zonnepanelen niet aan de behoefte konden voorzien, werd teruggevallen op het stroomnet. Daarom gaat men op zoek naar een groene energieleverancier, zodat de energie die niet zelf wordt opgewekt ook duurzaam is.