Thema "zelfrijdende auto" nog niet op agenda bedrijfsleven
Éen op de vijf ondernemers is al wel aan het nadenken over hoe ze kan inspelen op de komende veranderingen. Een derde van de ondernemers ziet wel in dat ze in de toekomst moet inspelen op deze verandering. Dit blijkt uit een indicatief onderzoek van TNS NIPO onder beslissers in het bedrijfsleven. Bijna een kwart van de ondernemers ziet kansen rondom het thema zelfrijdende auto, en dicht juist het bedrijfsleven een belangrijke rol toe als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe technologieën, onderhoud en reparatie, verkoop, vermaak, verkeersbeleving en draagvlak.
Ontwikkeling met veel effect
‘En terecht’ aldus Vincent Groen, Director Automotive bij TNS NIPO. ‘De ontwikkeling van de zelfrijdende auto vordert gestaag, en kan veel effect hebben op consumenten en bedrijven. Nederlandse bedrijven doen er verstandig aan om hier nu al op in te springen, want dit thema raakt tal van branches. In de autobranche zal moeten worden geanticipeerd op een mogelijke teruggang in de reguliere autoverkopen, en een verandering van het soort service in de werkplaats. Gaat de auto straks naar een garage of naar een IT-specialist? Fabrikanten van telecom en audio oplossingen hoeven niet stil te zitten: entertainment in de auto verandert en infotainment krijgt een belangrijkere positie. En bij verzekeraars zullen waarschijnlijk minder schadegevallen worden gemeld. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen voor de overheid.’
Positieve effecten
Ondernemers zien positieve effecten van de zelfrijdende auto op het gebied van tijd efficiëntie (minder files, reistijd wordt werktijd), kostenreductie - zuiniger in verbruik, minder boetes en schade, lagere verzekeringspremies, carpooling - veiligheid, milieu en werkgelegenheid (bezorgservice, ICT, bouw, openbaar vervoer). Voordat de vruchten van deze positieve effecten kunnen worden geplukt, moet er volgens de ondernemers nog wel wat veranderen. Dan gaat het om de regelgeving (aansprakelijkheid, verkeersregels), de infrastructuur - parkeerplaatsen, wegen - en de attitude van de weggebruikers (verkeersgedrag, kennis van verkeer en technologie). Het aanjagen van deze veranderingen wordt vooral gezien als taak van de overheid.
Nadelige effecten
Nadelen van een zelfrijdend vervoermiddel worden door ondernemers ook genoemd: beperking van het gevoel van vrijheid en flexibiliteit, het plezier in autorijden verdwijnt, mensen gaan minder nadenken. Verder zal de overheid inkomsten uit boetes gaan missen, moet de veiligheid van data gewaarborgd worden, en neemt de werkgelegenheid volgens de ondernemers in sectoren als de autobranche, transport, openbaar vervoer af.
Conclusie: zowel bedrijven die wel varen bij de komst van de autonome auto in het straatbeeld, als bedrijven die er hinder van ondervinden, doen er verstandig aan nu al na te denken over hoe ze binnen een paar jaar klaar kunnen zijn voor deze enorme verandering.
Bron: TNS NIPO
