TU Delft opent proefopstelling beweegbare bruggen
De staat van de mechanishe uitrusting van een beweegbare brug is belangrijk voor de vraag of de vraag gerenoveerd of zelfs vervangen moet worden. Hiervoor moet het bestaande bewegingsmechaniek opnieuw beoordeeld worden. De theoretische rekenregels lijken hierbij de praktijk niet te volgen, met als gevolg dat bruggen mogelijk te vroeg vervangen worden.
Meer veiligheid, minder kosten
Antea Group, TU Delft, Rijkswaterstaat en Provincie Zuid-Holland onderzoeken de dynamica en constructieve veiligheid van beweegbare bruggen. Dit onderzoek leidt tot een realistischer model om de levensduur van beweegbare bruggen te beoordelen. De verwachting is dat dit model grote maatschappelijke en financiële voordelen biedt. Hiermee kunnen brugbewegingsmechanismen kostenbewust in stand worden gehouden zonder dat de veiligheid in het geding komt. Sonja Riesen, projectmanager Beweegbare Bruggen: “Met dit onderzoek werken wij aan het ontwikkelen en toepassen van duurzame oplossingen in onze leefomgeving. Daarnaast past het onderzoek goed bij onze ambitie om tot de top van Nederland te behoren op het gebied van beweegbare bruggen”.
Praktijktesten
Het promotie-onderzoek van Kodo Sektani, ingenieur Antea Group, leverde al in nieuwe theoretische modellen op om de belastingen van brugbewegingsmechanismen in verschillende situaties te voorspellen. Sektani: “Nu is het zaak om de modellen te verifiëren en te valideren. Vanaf 2018 werk ik samen met veertien sponsoren aan een proefopstelling die in staat is om antwoord te geven op de vraag met welke krachten een bewegingswerk te maken krijgt en hoe alle mechanische onderdelen op elkaar inwerken”.