Tunneltechniek ingezet bij Rijksweg

maandag 6 mei 2013
timer 2 min
Op het nieuwste deel van de A5 (van en naar de Tweede Coentunnel) bij Amsterdam is het langste wegviaduct van Nederland gerealiseerd: 3,3 km van het traject ligt op pijlers. Siemens Mobility paste vanwege deze bijzondere situatie tunneltechnieken toe.

Tunneltechniek ingezet bij Rijksweg

Betere bereikbaarheid

De bouw van de Tweede Coentunnel zorgt samen met de Westrandweg voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Om de verkeersdrukte op de A10-West te ontlasten, heeft Rijkswaterstaat ook de Westrandweg laten aanleggen. Om de weg zo goed mogelijk in het landschap in te passen, is rekening gehouden met de vormgeving van de weg-, geluids- en luchtschermen.

Detectiesysteem

Om de verkeersstromen op het viaduct (kunstwerk 520) te kunnen monitoren is een detectiesysteem van Siemens toegepast. Dit detecteert op snelle wijze afwijkend voertuiggedrag zoals stilstaan, langzaam rijden en spookrijden, die worden doorgegeven aan het besturingssysteem. Doeltreffende maatregelen kunnen dan snel worden genomen. De weg wordt eveneens bewaakt met een CCTV camerainstallatie.

Veilig onderhoud

Naast de ITCC-oplossing (Internationale Tunnel Control Center) van Siemens, zijn ook industriële Simatic toepassingen gebruikt. Deze maken de systemen betrouwbaarder dan vergelijkbare toepassingen. Naast het detectiesysteem is voor de verkeerssignalering het modernste OS7 systeem ingezet en werd ook een INVER II LED Toerit Doseer Installatie (TDI) geleverd. Innovatief is dat de systeemkasten niet meer langs de weg staan, maar eronder, wat een esthetisch voordeel oplevert. Belangrijker nog is dat onderhoud veiliger verricht kan worden en er geen wegafzettingen nodig zijn, wat de doorstroming bevordert.