Uitrol laadpalen in stroomversnelling in Gelderland

dinsdag 1 juli 2014
timer 2 min
Voor het eerst in Nederland is op provinciaal niveau opdracht gegeven voor de plaatsing en exploitatie van laadpalen voor elektrische auto's. Provincie Gelderland heeft het initiatief genomen voor een eenduidige organisatie en infrastructuur voor publieke oplaadpunten in alle 62 gemeenten van de Gelderse regio's. Dit is daarmee de grootste Nederlandse opdracht voor laadpalen ooit.

De opdracht voor het plaatsen, beheer en de exploitatie van de palen is via een aanbesteding gegund aan Cofely. De concessie loopt voor een periode van tien jaar. Cofely verwacht minstens 1500 openbare oplaadpunten in Gelderse regio’s te plaatsen en te exploiteren. Jacco van der Burg, Business Developer Elektrisch Vervoer bij Cofely: ‘Het initiatief van de Provincie Gelderland zorgt voor een enorme stroomversnelling in de plaatsing van publieke laadpunten. Door de organisatie en infrastructuur op provinciaal niveau te organiseren, worden de laadpalen gemiddeld anderhalf jaar sneller gerealiseerd dan wanneer elke gemeente dit afzonderlijk moet aanbesteden.’


Slimmer en efficiënter

De laadpalen, die Cofely samen met laadpaalleverancier EV-Box heeft ontwikkeld, werken slimmer en efficiënter dan de huidige generatie oplaadpunten. De palen worden bovendien functioneler geproduceerd en er wordt beter samengewerkt met de regionale netbeheerder. Magrita Noordmans, Commercieel Directeur Cofely Energy & Infra: ‘De samenwerking tussen Provincie Gelderland en Cofely draagt bij aan een verdere ontwikkeling van de elektrische oplaadinfrastructuur. Het tekort aan openbare oplaadplekken in het oosten van Nederland wordt hiermee opgelost en verdere groei van elektrisch rijden zoals beoogd door het kabinet (200.000 elektrische auto’s in 2020) wordt gerealiseerd.’


Stabiliteit in tarieven

‘Stichting E-laad heeft aangekondigd de tarieven voor het opladen van auto’s fors te verhogen. In de concessie van Provincie Gelderland zijn echter tarief afspraken gemaakt met Cofely over de kWh prijs om zekerheid te bieden aan de gebruiker’ aldus Jacco van der Burg. ‘Ook bij de exploitatie van de laadpaleninfrastructuur voor gemeente en stadsregio Rotterdam hanteert Cofely de tarieven zoals overeengekomen met de gemeente in 2012 waar ondertussen al 950 laadpunten actief zijn. Echter, dit is wel alleen van toepassingen voor de gebruikers van de laadpassen die door Cofely en Rotterdam beschikbaar worden gesteld’.

 

Voor het eerst in Nederland is op provinciaal niveau opdracht gegeven voor de plaatsing en exploitatie van laadpalen voor elektrische auto's