Unieke tunnel Parijs gereed
dinsdag 11 januari 2011
2 min
De aanleg van de tunnel heeft 42 jaar geduurd, maar gisteren is eindelijk de tweede périphérique van de regio Parijs geopend. De tachtig kilometer lange rondweg moet files voorkomen.
Werkzaamheden gestart in 1968
De werkzaamheden aan de A86 begonnen in 1968. Tien jaar geleden was de rondweg al bijna klaar, op het laatste stukje na. De ontbrekende schakel bij Versailles kon door heftig verzet van omwonenden alleen ondergrond aangelegd worden. Het resultaat ging gisteren op: een tien kilometer lange duplex-tunnel die 2,2 miljard euro heeft gekost.
Unieke tunnel
De tunnel is uniek in de wereld. De beneden- en bovenverdieping bestaan elk uit twee rijbanen. Elke verdieping is slechts 2,5 meter hoog, wat gevolgen heeft voor het vervoer. Vrachtwagens zijn verboden net als auto's met lpg. En de brandweer zag zich genoopt speciale vehikels voor de tunnel te ontwikkelen.
Ragfijne druppel
Gehoopt wordt dat het speciale materieel van de brandweer nooit ingezet hoeft te worden. De tunnel is uitgerust met een systeem dat een mist van ragfijne druppel creëert bij de eerste vlam.
Psycholoog
Om de tunnel ook aanvaardbaar te maken voor claustrofobische bestuurders, was een psychiater aan het team van ingenieurs toegevoegd. Zijn taak was advies te geven over verlichting en over de te gebruiken kleuren.
Terug naar overzicht nieuws >>>