Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting Dordrecht wordt daarbij volledig vervangen door een nieuwe boogbrug. De oude boogbrug wordt dan op een andere locatie gerenoveerd en vervolgens teruggeplaatst richting Den Haag.
Het bewegingswerk wordt gerenoveerd en de bedienings- en besturingssystemen van de brug en de brugkleppen richting Den Haag worden tevens vervangen.
Minister van Nieuwenhuizen: "De Van Brienoordbrug is meer dan een brug. Het is een icoon voor de regio, met dagelijks bijna een kwart miljoen passerende voertuigen onmisbaar voor de doorstroming van het verkeer rond Rotterdam. Net als veel bruggen en tunnels in ons land is de Van Brienenoord op leeftijd. Het einde van de levensduur nadert, dus krijgt de brug een grote opknapbeurt. We kiezen daarbij voor een aanpak waarbij we de onderdelen van de brug op een werf bouwen of vernieuwen en daarna in één keer omwisselen. Deze aanpak is veiliger, minder complex en geeft een veel kortere periode van hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer dan wanneer we al het werk op de brug zelf zouden uitvoeren."
Omwisseling
Rijkswaterstaat vervangt in de zomer van 2025 de brug richting Dordrecht voor een nieuwe brug. Deze wordt op een andere locatie gebouwd en later, net als de huidige Van Brienenoordbrug in 1989, op zijn plaats ingevaren. De oude brug die nu richting Dordrecht gaat, wordt daar weggehaald, gerenoveerd op een werf en komt op de plek in de richting van Den Haag. Deze omwisseling, de vervanging van de bediening- en besturingssystemen en de renovatie van de beweegbare delen vinden plaats in de zomervakanties van 2026 en 2027. Tijdens de omwisselingen is tijdelijk 1 brug beschikbaar voor het verkeer. De nieuwe Van Brienenoordbrug is na de zomer van 2027 weer geheel beschikbaar voor het verkeer.
Groot onderhoud
Veel bruggen, viaducten, sluizen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Het verkeer is sindsdien toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden. Door renovatie of vervanging werkt Rijkswaterstaat aan de infrastructuur voor de komende generatie(s). Rijkswaterstaat werkt bij deze onderhoudsopgave samen met bijvoorbeeld provincies, gemeenten en marktpartijen.