Veranderende regelgeving IenM sinds 1 juli 2013
Een heldere norm voor wegtunnels
Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de regelgeving van het ministerie van Infrastructuur en Milieu per 1 juli 2013. Vanaf 1 juli hoeven voor Rijkstunnels geen keuzes meer gemaakt te worden over voorzieningen als ventilatoren, camera’s en verlichting. Een uniforme en duidelijke standaard maakt helder hoe deze uitgerust moeten zijn. Voor alle nieuwe en bestaande wegtunnels langer dan 250 meter geldt een wettelijke norm die duidelijk maakt wanneer een tunnel veilig is. De nieuwe Tunnelwet handhaaft het hoge veiligheidsniveau van Nederlandse tunnels en maakt een einde aan discussies over het gewenste veiligheidsniveau van een tunnel. In het verleden zorgden deze discussies voor vertragingen en kostenoverschrijdingen.
Regels rondom gebruik van onbemande luchtvaartuigen duidelijker
Voor beroepsmatige gebruikers van lichte onbemande luchtvaartuigen, ook wel drones genoemd, is het nu al verplicht een ontheffing te hebben van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), voor recreatieve gebruikers niet. Met de wijziging van de Regeling Modelvliegtuigen op 2 juli wordt dit duidelijker gemaakt. Bij het verlenen van een ontheffing wordt gekeken of de gebruiker voldoet aan de benodigde eisen op het gebied van operatie, kwalificaties van de vlieger en betrouwbaarheid van het luchtvaartuig.
Veiligheid op peil
Om de veiligheid op peil te houden in de lucht en voor mensen op de grond veranderen de regels ook voor de gebruikers van onbemande luchtvaartuigen in de recreatieve sector. Gebruik wordt ‘s nachts en boven mensenmenigten, bebouwing, spoorlijnen, en openbare wegen verboden. Wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom zijn hierbij uitgezonderd.
Bodemenergie gestimuleerd
Vanaf 1 juli kunnen vergunningen voor open bodemenergiesystemen sneller worden aangevraagd en worden de regels rondom de vergunningverlening duidelijker. Tegelijkertijd wordt de grote vlucht die de aanleg van gesloten bodemenergiesystemen de afgelopen tijd heeft genomen, beter gereguleerd. Bodemenergie is de energie die uit de ondergrond kan worden gewonnen voor het verwarmen en koelen van gebouwen. Hierbij heb je open systemen die werken met het oppompen en infiltreren van grondwater, en gesloten systemen die warmte en koude uitwisselen via een gesloten buizenstelsel in de ondergrond. Om te voorkomen dat de gesloten systemen elkaar en de open systemen in de weg zitten waardoor het energierendement afneemt, komt er een meld- en vergunningplicht waarbij de gemeente bevoegd gezag is. De nieuwe regels bevorderen het gebruik van bodemenergie en voorkomen de aantasting van de bodemkwaliteit. Door de toepassing van bodemenergiesystemen wordt een bijdrage geleverd aan de vermindering van de uitstoot van CO2.
Regels rondom wegvervoer aangescherpt
Per 1 juli worden door de wijziging van de Wet wegvervoer goederen de eisen voor vakbekwaamheid en betrouwbaarheid voor ondernemers in het wegvervoer strenger en zijn de regels rondom cabotage en overtreding daarvan duidelijk vastgelegd.
ERRU
Lidstaten van de EU gaan gegevens over wegvervoersbedrijven via een elektronische register (Electronic Register of Road Undertakings (ERRU) uitwisselen, bijvoorbeeld over zeer ernstige overtredingen die in een andere lidstaat zijn begaan. Zo kunnen transportbedrijven of transportmanagers, die ernstige overtredingen in de Europese lidstaten begaan respectievelijk hun vergunning verliezen, of ongeschikt worden verklaard. Zij mogen dan hun activiteiten in heel Europa niet meer uitvoeren. Wanneer een vervoerder uit een EU-lidstaat goederen vervoert tussen twee punten binnen de grenzen van een andere lidstaat, is er sprake van cabotage. Vervoerders mogen maximaal drie cabotageritten rijden tijdens verblijf in een ander land. De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet toe op de handhaving hiervan.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu