Verbreding A15 maakt tongen los
Noodzaak vooralsnog niet aangetoond
Aanleiding van het verzoek van de gemeente is een unaniem ondersteunde motie van de VVD in de gemeenteraad eerder dit jaar. Nu Rijkswaterstaat bezig was om het bestek te maken voor het onderhoud in 2015-2016, zou het volgens Neder-Betuwe een ‘dure gemiste kans’ zijn als deze werkzaamheden niet aangegrepen worden om de weg gelijktijdig een paar meter breder te maken, zodat er ruimte komt voor 2 x 3 rijstroken tussen Ochten en Andelst. Door dit gelijk met de reeds geplande werkzaamheden te doen worden, zou dit een kostenbesparing op de langere termijn betekenen. “Het ministerie is van mening dat de noodzaak vooralsnog niet is aangetoond”, zegt wethouder Martin Schuurman.
Twitteractie ANWB
Vrij vertaald meent het ministerie dat de ‘wachttijd” voor het verkeer binnen te perken blijft. “Maar dan gaat men voorbij aan de verkeersveiligheid”, meent de wethouder, voor wie het in ieder geval geen gelopen race is. Hij noemt de Twitteractie van de ANWB heel interessant. Verkeersdeskundige Ton Hendriks van de ANWB is het niet eens met de reactie van het ministerie. “De A15 is onveilig, maar ik weet niet of een wegverbreding de oplossing is.” Op het moment van het schrijven van dit artikel hebben al meer dan 400 mensen gereageerd. In juni kwam een vrachtwagenchauffeur om bij een botsing tussen twee vrachtwagens. Daarom stelde de ANWB de vraag aan de 60.000 volgers op Twitter: “Wie weet waarom de laatste tijd tussen de knooppunten Deil en Valburg zoveel ongelukken gebeuren?” De ervaringen van automobilisten worden verzameld en gedeeld met onder meer de transportbranche en wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat. Volgens de reflectanten zou de lage stand van de zon in combinatie met de glooiing in de weg één van de oorzaken zijn. Ook is er geen filewaarschuwingssysteem. Wethouder Schuurman zegt dat het ontbreken van financiële middelen eveneens een belangrijk punt van het ministerie is om niet op het verzoek in te gaan. De ondernemers in de gemeente Neder-Betuwe gaan zich de komende tijd beraden hoe zij de A15 lobby kunnen ondersteunen.
Bron: De Weekkrant