Verdubbeling fietsforenzen 2030 Regio Utrecht
Fiets is essentieel
De fiets is namelijk essentieel om de regio aantrekkelijk en bereikbaar te houden. Momenteel wordt er al veel gefietst, en ruimte voor nog meer fietsers vraagt stevige extra inspanningen. Daarom zal BRU de komende jaren veel investeren in infrastructuur, maar ook in stallingen, kennisbevordering en marketing. Het algemeen bestuur van BRU zal op 11 december over de Fietsvisie besluiten.
Tegen de grenzen van het succes
Bestuur Regio Utrecht heeft de Fietsvisie opgesteld in overleg met de negen regiogemeenten en de provincie Utrecht. Een nieuwe visie op het fietsen blijkt opmerkelijk genoeg aan de ene kant nodig vanwege het succes van fietsen. Het fietsgebruik in de regio neemt immers zo flink toe, dat het op sommige plaatsen tegen zijn grenzen aan loopt: wachttijden bij verkeerslichten, te drukke fietspaden en overvolle stallingen. En aan de andere kant is juist verdere groei van fietsgebruik vereist, om stad en regio niet te laten verstoppen. En bovendien uit oogpunt van leefbaarheid en luchtkwaliteit. Daarom zal op basis van de Fietsvisie de komende jaren worden gewerkt aan een forse verbetering van het fietsnetwerk. De kwaliteit van het fietsnetwerk zal systematisch en scherper in de gaten worden gehouden. Ook wordt bijvoorbeeld een fietsverkeersmodel ontwikkeld, een programma dat doorrekent wat het aanleggen van ontbrekende schakels oplevert. En BRU gaat gemeenten helpen fietsprojecten te realiseren.
Geld deels beschikbaar, deels Europese fondsen aanspreken
De uitwerking van de Fietsvisie bestaat uit kwaliteitsverbetering van het bestaande fietsnetwerk, aanleggen van ontbrekende schakels, kennisbevordering bij de gemeenten en marketing en communicatie. Om alle maatregelen uit te voeren, is tussen 2015 en 2030 naar schatting 269 miljoen euro nodig. Een deel daarvan is al beschikbaar: in het samenwerkingsprogramma VERDER is tot 2020 al voor ongeveer 56 miljoen euro gereserveerd. Tot 2020 heeft BRU zelf jaarlijks 2 miljoen euro voor dit doel beschikbaar. Na 2020 gaat dit jaarbedrag mogelijk omhoog naar 5,3 miljoen. Daarnaast zal BRU samen met de gemeenten actief Europese fondsen werven.
Groeiend fietsgebruik vraagt nog betere fietsinfrastructuur
Druk fietsverkeer mag nu soms problemen geven, in het algemeen is de groei van het fietsgebruik een positieve ontwikkeling, benadrukt het bestuur van de stadsregio. Vooral voor afstanden tot 15 kilometer is de fiets een snelle en betrouwbare vervoerwijze. Daarnaast is fietsen goedkoop (zowel voor de gebruiker als voor de wegbeheerder), gemakkelijk en gezond. De verwachting is dan ook dat de groei van het fietsgebruik verder zal doorzetten. Niet in de laatste plaats dankzij technische ontwikkelingen als de doorbraak van de elektrische fiets en de bakfiets. Daarnaast is voor het openbaar vervoer gekozen voor snellere doorgaande lijnen, maar daarmee soms ook voor grotere loopafstanden naar haltes. Dat maakt de fiets in het voor- en natransport belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte aan verbeterde fietsinfrastructuur.