Vervoermiddelkeuze afhankelijk van beleving bereikbaarheid

vrijdag 22 januari 2016
timer 2 min
Uit promotieonderzoek van het RIVM, TU Eindhoven en VU Amsterdam blijkt dat vervoermiddelkeuze sterk samenhangt met de beleving van de bereikbaarheid van de voorzieningen. Dit staat los van de daadwerkelijke bereikbaarheid.

Eén derde op de fiets

Zo blijkt dat ouderen, mensen met een hoge opleiding en mensen die in stadscentra wonen vaker de fiets nemen voor korte ritten. Mensen onder de 65 jaar, zonder hoge opleiding en die in landelijke en groenstedelijke gebieden wonen, nemen juist vaker de auto. Gemiddeld verplaatsten Nederlanders zich drie keer per dag. Circa 70% van deze verplaatsingen is korter dan 7,5km (ong. 30 minuten fietsen). Toch wordt slechts één derde van deze ritten met de fiets gedaan.
 

De auto uit

Deze resultaten wijzen uit dat het stimuleren van actief transport ook op de individuele perceptie van een omgeving gericht moet zijn. “Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de aanleg van een tunneltje als oplossing voor een druk kruispunt op papier een goede oplossing lijkt, maar dat in gesprek met de doelgroep naar voren komt dat dit tunneltje juist niet aansluit bij de wensen van de doelgroep omdat het bijvoorbeeld als onveilig wordt ervaren,” aldus Eline Scheepers van het RIVM.


“Wanneer je in gesprek gaat met deze doelgroepen en aandacht besteedt aan hun beleving, dan is de kans dat ze daadwerkelijk hun gedrag gaan veranderen waarschijnlijk groter. Dus uit de auto en op de fiets.”
Het onderzoek is uitgevoerd door Eline Scheepers van het RIVM in samenwerking met de TU Eindhoven en de VU Amsterdam.

De auto wordt regelmatig gekozen als de bereikbaarheid van de bestemming lastiger lijkt.