Voorfinanciering ombouw A58

vrijdag 20 juli 2012
timer 2 min
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant gaan aan Provinciale Staten voorstellen om de ombouw van de A58 voor te financieren. Rijk, provincie en Stichting A58, de initiatiefnemer, hebben onderzocht of een versnelde ombouw van de A58 via voorfinanciering van de provincie mogelijk is.  
Voorfinanciering ombouw A58

Voorfinanciering voor versnelde ombouw


Voorfinanciering is nodig om versnelde ombouw mogelijk te maken omdat het Rijk pas ná 2020 geld beschikbaar heeft. De conclusie van het financieel plan is dat een versnelling van ongeveer twee tot vijf jaar mogelijk is wanneer de provincie voorfinanciert. De provincie reserveert voor de voorfinanciering een maximum bedrag van € 170 miljoen dat door de Rijksoverheid gegarandeerd wordt terugbetaald.

Verbreding rijstroken


Om de grootste knelpunten op de A58 snel op te lossen is het noodzakelijk om de rijksweg op de trajecten Galder – St. Annabosch en Tilburg – Eindhoven te verbreden tot 2x3 rijstroken. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor €425 miljoen gereserveerd voor de periode 2021-2023. Provincie Noord-Brabant en het regionale bedrijfsleven zijn echter van mening dat de aanpak van deze knelpunten niet tot na 2020 kan wachten. Gedeputeerde Van Heugten: “Door de voorfinanciering door de provincie, wordt het project zeker gesteld én kan sneller gestart worden met de ombouw van de deeltrajecten. Dat leidt uiteraard tot een sterke verbetering in de bereikbaarheid van onze regio. Nu investeren in de regio biedt bovendien belangrijke maatschappelijke en economische voordelen.”
 

DBFM-contract


Het voorstel voor voorfinanciering door de provincie is onderdeel van een voorstel van de Stichting A58. Het voorstel gaat er om de problemen op de A58 versneld aan te pakken met een innovatief publiek private financiering. Rijk, provincie en Stichting A58 zetten hierbij gezamenlijk een Design, Built, Finance en Maintain contract  (DBFM-contract) met een plus in de markt. De plus bestaat uit het toepassen van onder meer innovatieve elementen die een meerwaarde opleveren ten opzichte van een normale DBFM-contractering. Met de Plus-constructie zullen de partijen de voorfinancieringskosten door de regio terug verdienen.

 
Vervolg


Het financieel plan voor de voorfinanciering wordt op 21 september voorgelegd aan Provinciale Staten. Bij een positief standpunt van Provinciale Staten kan de minister van Infrastructuur & Milieu besluiten tot de start van de verkenningsfase.

Terug naar overzicht nieuws >>>