Vormvaste verkeersplateaus in asfaltwegen
Drempels
De drempels zijn 19/27 cm dik en rusten op dezelfde fundering als het asfalt zodat geen zettingsverschillen ontstaan tussen beide verhardingen. Deze methode is bedacht door de Provincie Utrecht en Ingenieursbureau Megaborn uit Waardenburg. De drempels zijn gesteld op een straatlaag van 5 cm brekerzand. Verder zijn de voegen en de randen met het asfalt dusdanig afgedicht, dat er geen water onder de drempels kan komen.
Kruispunt
De plateaudrempels liggen bij een kruispunt met het Oostromsdijkje, waar een maximumsnelheid van 60 km/h geldt. De breedte van de elementen zijn zo ingesteld dat de rijsporen van personen- en vrachtverkeer zo veel mogelijk over het midden van elk element lopen. De toplaag van de drempel is een op asfalt lijkend steenmengsel, de taludmarkering van thermoplast is achteraf aangebracht. Het werk is in november 2011 opgeleverd en een jaar later geëvalueerd. Binnenkort worden ook de N410 bij Odijk en de kruising van de N212 en de N405 bij Kamerik voorzien van 60 km/h verkeersplateaus.
Foto: Opbouw van de asfaltweg met een prefab betonnen plateaudrempel op brekerzand op de bestaande fundering.