Waar en wanneer plaats je een laadpaal?
Deze prognose tool is ontstaan uit een zoektocht naar ‘vraagstukken die door het combineren van data op een kaart gemakkelijk inzichtelijk gemaakt kunnen worden’. Hieruit kwam de deze monitor tevoorschijn die goed aansluit bij een groeiende vraag naar elektrisch vervoer en het effect daarvan op gewenste voorzieningen - e-laadinfrastructuur - in de openbare ruimte.
De prognosetool wordt gevoed met verschillende informatiebronnen. Naast de richtlijnen van het CROW, ruimtelijke gegevens en GBKN-data (grootschalige basiskaart Nederland ) wordt er actuele data ingevoerd uit het meerjaarlijkse onderzoek dat Antea Group met partners uitvoert naar het profiel van de berijder van e-voertuigen.
Deze combineerde data worden weergegeven in een dasboard (zie illustratie). Dit dashboard geeft inzicht in:
* Het gebruik van de huidige laadpalen in de openbare ruimte ( aantal laadsessies en KWh)
* De prognose van elektrisch vervoer in een bepaald gebied in de toekomst
* De geschikte locaties voor het plaatsen van nieuwe laadpalen in de openbare ruimte
E-laadbeleid
Veel gemeenten hebben geen duidelijk e-laadbeleid. Vaak is het een zoektocht waar de juiste, lees meeste, behoefte is aan laadinfrastructuur. Met de Smart M.app, wordt snel zichtbaar hoeveel gebruik wordt gemaakt van bestaande laadpalen, en welke plaatsen het meest geschikt zijn om zo nodig nieuwe, of extra laadpalen te plaatsen.
Hoe werkt het?
Een van de informatiebronnen geeft aan waar de meeste (potentiele) e-rijders wonen in een stad. Deze informatie is gebaseerd op de combinatie van verschillende beschikbare databronnen over bewoners zoals geslacht, leeftijd en inkomen.
Is het bekend waar de meeste behoefte is aan laadpalen, dan berekent de tool ook op welke positie in een wijk een nieuwe laadpaal het best kan worden geplaatst. Deze informatie komt beschikbaar uit een combinatie databronnen, zoals CROW-richtlijnen die iets zeggen over afstanden tot bomen of bestrating en ondergrond.
De combinatie van locatie-, bewoners- en gebruiksdata geeft bovendien ook aan waar plaatsingsproblemen kunnen opduiken. Denk aan bijvoorbeeld aan een hoge behoefte aan laadpallen in een gebied waar al een hoge parkeerdruk is.
Filmpje
De Smart M.app is door Antea ingestuurd voor de internationale wedstrijd, IGNITE challenge van HEXAGON. De Smart.app eindigde begin dit jaar bij de 20 finalisten en kreeg vervolgens de kans om het project verder uit te werken. Voor de deelname aan de wedstrijd is ook een Engelstalig filmpje gemaakt. De tool zelf is Nederlandstalig.
De prognosetool Smart M.app is beschikbaar. Voor meer informatie over het gebruik van de monitor: www.anteagroup.com