Wassende Weg stiller en schoner

woensdag 17 augustus 2011
timer 3 min
De eerste metingen naar het effect van de Wassende Weg in Rotterdam geven aan dat het verkeerslawaai met 4 decibel verminderd is. Voor luchtkwaliteit heeft Gemeentewerken een verbetering van 20 procent gemeten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.  Ook de slijtvastheid van het wegdek is goed.
Wassende Weg stiller en schoner


100 meter


Gemeentewerken heeft als proef aan de Westzeedijk in Rotterdam over een lengte van 100 meter een wegdek aangelegd dat bestaat uit een speciaal soort zeer open asfalt beton (zoab). Het asfalt is voor de Wassende Weg ontworpen. Hierbij is de juiste balans gezocht tussen enerzijds waterdoorlatendheid en anderzijds een goede levensduur.

Met regenwater wasseb


Dit asfalt vangt schadelijke en vervuilende fijnstofdeeltjes op. Fijnstof is onder andere afkomstig uit de uitlaatgassen van het verkeer. Het fijnstof wordt op de Wassende Weg met opgeslagen regenwater 'gewassen' en daarna afgevoerd naar het riool. Vanuit het riool gaat het water naar een waterzuiveringsinstallatie. Het water wordt gezuiverd en daarna hergebruikt.  In het asfalt van de weg is oud dakbitumen verwerkt. Dit hergebruik vermindert afvalstromen. De Wassende Weg is ontwikkeld in samenwerking met verschillende bedrijven, waaronder aannemer Van Gelder.

Resultaat metingen


De pilot met de Wassende Weg is in 2009 van start gegaan. In het najaar van 2009 en het voorjaar en najaar van 2010 zijn metingen gedaan om de effectiviteit van de weg te onderzoeken. Het streven van de proef was om de hoeveelheid fijnstof met minimaal 8 procent omlaag te brengen en de hoeveelheid verkeerslawaai met 3 decibel te verlagen. Voor geluid is dat ruimschoots gelukt. Door de open structuur van het asfalt is er minder verkeerslawaai. Tijdens de metingen is een vermindering van ruim 4 dB  vastgesteld

Proef uitbreiden


Ook het resultaat voor fijnstof is goed, maar het bleek echter niet mogelijk om het effect van de Wassende Weg uit andere mogelijke invloedsfactoren te isoleren. De resultaten zijn dus bemoedigend. De Wassende Weg kan nog verder verbeterd worden. Gemeentewerken wil daarom de proef met de Wassende Weg uitbreiden.
 

Vervolg


Op dit moment onderzoekt het Ingenieursbureau van Gemeentewerken of er een doorontwikkelde versie van de Wassende Weg kan worden aangelegd in Stadshavens of op de Maasboulevard. Bij deze uitgebreide versie van de Wassende Weg wordt gebruik gemaakt van een groter wegoppervlak, ledverlichting, energieopwekking uit het asfalt en grotere bassins om het regenwater in op te vangen. De weg kan zorgen voor minder hittestress door warmte uit de weg te halen en deze op te slaan. Het Ingenieursbureau onderzoekt daarnaast hoe het onderhoud kan worden vereenvoudigd.
 

Samenhang tussen NOx en fijnstof


Tijdens de meetsessies is gebleken dat behalve schadelijke gassen (NOx) door het verkeer ook veel ultrafijne deeltjes wordt uitgestoten. Er wordt in Europa steeds meer aandacht gevraagd voor deze kleine deeltjes, omdat deze deeltjes erg schadelijk zijn voor de gezondheid. De emissie van Nox en ultrafijne deeltjes bleek heel sterk aan elkaar gekoppeld: pieken in de NOx, leverde ook pieken voor ultrafijne deeltjes op.

Terug naar overzicht nieuws >>>