“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

vrijdag 3 juli 2020

Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad Göteborg, het lokale openbaar vervoer bedrijf en PTV Group een studie opgezet naar het effect van zelfrijdend deelvervoer op het openbaar vervoer. Hiervoor gebruikt Trivector software van PTV – PTV Visum & PTV MaaS Modeller – om de effecten op de verkeersstromen te modelleren, analyseren en rapporteren. De behaalde resultaten worden gebruikt om een visie op de komst van zelfrijdend deelvervoer te formuleren en ook om bestaande modellen te verrijken.  

Persson: “We verwachten dat er in de toekomst vragen komen van overheden over deelvervoer en zelfrijdend deelvervoer. Het gaat dan om zelfrijdende voertuigen die door verschillende personen gedeeld kunnen worden en in feite een aanvulling vormen op het openbaar vervoer. Als we nu niet nadenken over de inzet van autonoom deelvervoer, lopen we straks achter de feiten aan. Daarom doen we nu deze studie, zodat we klaar zijn voor de toekomst, wanneer die zich aandient.” 

De studie richt zich op deelvervoer, zelfrijdend vervoer en elektrisch vervoer. “Deze drie factoren in deze vorm van vervoer maken het soms een uitdaging om alles goed in te plannen. Neem het openbaar vervoer: elektrische bussen zijn mooi, maar soms vergt dat wel aanpassing van busroutes, om rekening te houden met actieradius én oplaadmoment. Je kunt niet gewoon alle dieselbussen vervangen door elektrische bussen en denken ‘zo, klus geklaard’”, aldus Persson.  

“We zien dat overheden druk bezig zijn om te bepalen waar deelvervoer ingezet kan worden, welke rol zelfrijdend vervoer hierin gaat spelen. Denk dan bijvoorbeeld aan zelfrijdende shuttles: waar kunnen we deze het beste inzetten? En welke domino-effecten zal dit hebben op de rest van het mobiliteitssysteem? Dat onderzoeken we met deze studie met gebruik van PTV Visum.”, zegt Persson. De studie duurt in totaal twee jaar en zal in 2021 afgerond zijn. “We willen weten welke impact te verwachten is vanuit zelfrijdende shuttles, bussen en ander deelvervoer, voordat de vraag vanuit de politiek komt. We moeten klaar zijn voor de toekomst.” 

Die toekomst bestaat volgens Persson grotendeels uit deelvervoer. “Als je één personenwagen vervangt door een elektrische auto is er wellicht sprake van enige milieuwinst, maar geen mobiliteitswinst. Diezelfde auto kan net zo goed in dezelfde file staan, dan is er sprake van ‘groene congestie’. Maar als we ze allemaal vervangen door een elektrisch en gedeeld voertuig los je aan de ene kant een milieuvraagstuk een beetje op, en aan de andere kant een mobiliteitsvraagstuk.” 

Persson vindt het belangrijk om niet alleen de praktische kant te bekijken, maar ook te onderzoeken hoe het publiek reageert. “Zullen mensen zelfrijdend deelvervoer omarmen? Is het wel robuust genoeg? Mensen zullen alleen overstappen op een ander transportsysteem als het goed werkt, als het voordelen biedt. Daarom modelleren we alle vervoersstromen multimodaal en integraal in PTV Visum, om inzicht te krijgen in de kwaliteit en klaar te zijn voor het moment waarop de politiek het startsein geeft. We zagen bijvoorbeeld met de introductie van Lime en Bird dat Göteborg ineens overspoeld werd door elektrische stepjes die overal door de stad lagen. Terwijl het systeem van elektrische deelstepjes wel potentieel heeft resulteerde dit vooral in chaos omdat de regie ontbrak. Dat willen en moeten we bij de introductie van deelvervoer zien te voorkomen. We weten dat elektrische deelshuttles eraan zullen komen, daar moet de publieke sector zich op voorbereiden.” 

PTV Visum speelt een belangrijke rol bij de studie. “We gebruiken de software om diverse scenario’s te modelleren en benchmarks uit te voeren. De opgedane kennis kunnen we weer terugvoeren aan de modellen. Ook willen we PTV Visumgebruiken om de resultaten te benchmarken. We hebben al diverse scenario’s klaarliggen om in de praktijk uit te testen.” 

Trivector

Trivector is opgericht in 1978 door drie wetenschappers. Het bedrijf richt zich op duurzame mobiliteitsvraagstukken. Een derde van het bedrijf richt zich op wetenschappelijk onderzoek, tweederde richt zich op de publieke sector. Trivector wil de afstand tussen wetenschap en toepassing verkleinen. Het bedrijf heeft vestigingen in Lund, Stockholm en Göteborg. Voor deze studie werkt Trivector samen met PTV.