Weten we nog hoe we fietspaden moeten ontwerpen?

woensdag 13 mei 2015
timer 2 min
Weten we eigenlijk nog wel hoe we fietspaden moeten ontwerpen? Die vraag stelt Jan Ploeger, programmamanager mobiliteit en duurzame energie bij de provincie Zuid Holland, zich vaak af.

Onthutst

Ploeger: "Ik kan onthutst zijn over wat ik op straat zie en denk regelmatig: ‘hoe hebben ze het kunnen ontwerpen?’ We hebben nota bene een ontwerpwijzer Fiets, uitgegeven door het CROW. En de Ontwerpwijzer geeft niet alleen voorbeelden, maar ook een handleiding hoe je in allerlei wisselende situaties moet ontwerpen. Maar daarnaast moet je ook buiten kijken en bijvoorbeeld begrijpen dat de minimale ontwerpeisen niet werken bij drukke stromen. Of dat smalle fietsstroken en minimummaten van parkeervakken niet samengaan."

 

Typisch voorbeeld

"Ik zag pas op Twitter een typisch voorbeeld: een olifantenpaadje naast een hekje waar fietsers zich omheen moesten wurmen", aldus Ploeger. "Of onlangs; een fietspad met een mooi grindpad ernaast. Daar wil je als fietser niet in terecht komen. We weten al jaren dat we fietspaden moeten voorzien van halfharde, obstakelvrije bermen. Net zoals we dat voor duurzaam veilige wegen doen."

 

Twee aandachtspunten

"Soms denk ik wel eens dat we bij fietspaden de meest eenvoudige ontwerpprincipes zijn vergeten. En kennelijk mogen mensen tegenwoordig ontwerpen indienen die niet voldoen aan de richtlijnen. Ook signaleer ik dat er geen cursisten meer te krijgen zijn voor post academisch en post-hbo-cursussen in de verkeerskunde. Cursussen over fietsontwerpen worden al vele jaren niet meer aangeboden . Wat mij betreft zijn er twee aandachtpunten als het gaat om fietsontwerp: aandacht voor de basiskennis over fietsontwerp die verloren is gegaan en aandacht voor blijvend bijscholen."


Op 18 juni geeft Jan Ploeger een ontwerpworkshop fiets tijdens het Nationaal Fietscongres in Utrecht. Mis het niet en meld u nu aan!