Zwevende fietsrotonde geopend
woensdag 11 juli 2012
4 min
Sinds 29 juni kunnen voetgangers en fietsers gebruik maken van de Hovenring, een zwevende fietsrotonde boven de Heerbaan in Eindhoven. De rotonde vormt met haar slanke brugdek, imposante pyloon en doorsnede van 72 meter een nieuw landmark voor de Lichtstad.
{igallery 134}
Foto's: ipv Delft
Zwevende fietsrotonde geopend
Sinds 29 juni kunnen voetgangers en fietsers gebruik maken van de Hovenring, een zwevende fietsrotonde boven de Heerbaan in Eindhoven. De rotonde vormt met haar slanke brugdek, imposante pyloon en doorsnede van 72 meter een nieuw landmark voor de Lichtstad. Ook 's avonds, want dan is de brug spectaculair verlicht.
Optimum tussen route en vorm
De Hovenring zweeft als een vliegende schotel boven het kruispunt Heerbaan/Meerenakkerweg en markeert met haar indrukwekkende pyloon de entree tot Eindhoven, Veldhoven en de Eindhovense nieuwbouwwijk Meerhoven. Voorheen lag hier een gelijkvloerse rotonde, maar met het oog op de ontwikkeling van Meerhoven voldeed deze niet meer. Omdat de gemeente om verkeerstechnische redenen geen fietstunnels of gelijkvloerse kruising wilde, werd ipv Delft gevraagd mee te denken over een mogelijke oplossing. Al snel bleek een cirkelvormige pyloonbrug het optimum tussen route en vorm.
Duidelijke visie
Bruggenspecialist ipv Delft had een heel duidelijk beeld voor ogen: de brug moest visueel bestaan uit een slank cirkelvormig dek en een krachtig vormgegeven pyloon. Dit had onder meer invloed op de manier waarop de tuien aan de pyloon zijn bevestigd, want de standaardmanier (met vork en schetsplaat) zou bovenaan de pyloon een druk en rommelig beeld opleveren. De ontwerpers ontwikkelden een conische aansluiting die zich grotendeels binnen het volume van de pyloon bevindt. Ook voor de steunpunten is een maatwerkoplossing bedacht van twee sigaarvormige drukstaven die samen een V vormen met aan de buitenzijde daarvan twee trekstangen, waardoor uiteindelijk een M-vormig steunpunt ontstaat.
Constructie
De brug is geheel van staal en bestaat uit een 70 meter hoge pyloon, 24 tuien en een cirkelvormig brugdek. Aan het brugdek is aan de binnenzijde een ballastring bevestigd. De tuien zijn precies op het evenwichtspunt van brugdek en ballastring aangebracht, zodat de brug in evenwicht is. Ook de M-vormige steunpunten ter hoogte van de vier aanbruggen zorgen hiervoor.
Technische uitdagingen
Het ontwerp- en bouwproces kende vele technische uitdagingen. Tijdens de bouw bleken de tuien te trillen. Inmiddels zijn de tui-aanhechtingen vervangen en zijn er dempers aangebracht waarmee de trillingen zijn verholpen.
Fiets en voetgangersgemak
Een van de uitdagingen in het ontwerpproces was de ruimtelijke inpassing van de hellingbanen die naar de rotonde leiden. De beschikbare ruimte werd beperkt door bestaande bebouwing en infrastructuur, maar de hellingbanen moesten toch aangenaam zijn voor fietsers. Daarom is het kruispunt verdiept aangelegd, zodat het te overbruggen hoogteverschil voor fietsers en voetgangers anderhalve meter kleiner werd.
Lichtontwerp
Passend bij Eindhovens identiteit als Lichtstad, maakten de lichtarchitecten van ipv Delft ook een complementair lichtontwerp voor de Hovenring. Een van de belangrijkste elementen hiervan is de verlichting die in het cirkelvormige dek is geïntegreerd. De ruimte tussen ballastring en brugdek is voorzien van aluminium lamellen, lichtdoorlatend plaatmateriaal en tl-verlichting, waardoor 's avonds een lichtring zichtbaar is. De combinatie van de aangelichte pyloon en de lichtring in het dek, zorgt voor een indrukwekkend beeld.
Naast de decoratieve lichtring, is de brug voorzien van functionele led-verlichting in de handregel. Deze zorgt voor een verlicht brugdek en voor voldoende licht op ooghoogte, zodat gebruikers zich op de brug veilig voelen. Een achttal lampen aan spankabels tussen het brugdek en de pyloon en twaalf lampen aan de ballastring verlichten het kruispunt.
Aansluiting op omgeving
De pyloonbrug is zowel overdag als 's nachts een ware eye-catcher. Qua vormentaal sluit de brug goed aan bij het nabijgelegen Evoluon en de twee andere landmarks op toegangswegen van Eindhoven: de lichtnaald aan de Beukenlaan en de fontein op het Floraplein.
Voor meer info kijk op www.ipvdelft.nl
Terug naar overzicht projecten >>>