Zwolle werkt aan verkeerscirculatieplan
vrijdag 15 juli 2011
5 min
Een goede bereikbaarheid van de binnenstad voor bezoekers, een betere doorstroming voor bussen en een aangenamer verblijfsklimaat in belangrijke delen rond de binnenstad met meer ruimte voor groen en voetgangers. B&W hebben een model gepresenteerd waarmee de Overijsselse hoofdstad een echte stadsentree krijgt bij de Pannenkoekendijk.
Toegankelijk en aantrekkelijk
Het model houdt de Pannekoekendijk toegankelijk voor autoverkeer, maar zet ook in op het aanbieden van aantrekkelijke alternatieve routes voor automobilisten. Dat kan via een systeem dat auto's op basis van actuele verkeersinformatie zo efficiënt mogelijk naar hun bestemming verwijst - zogenoemd dynamisch verkeersmanagement. Onderdeel daarvan zijn verkeerslichten bij de Kamperpoortenbrug. De rotonde die nu nog tussen de Pannekoekendijk en de Harm Smeengekade ligt verdwijnt. Rond de Pannekoekendijk, waar een nieuw binnenstadbusstation komt, en de (winkel-, horeca- en leisure)nieuwbouw aan het Katwolderplein ontstaat dan juist een stadsentree met allure. Doordat binnen het model ook autoverkeer over de Westerlaan en de Burgemeester van Roijensingel wordt gereguleerd, verbetert tussen het station en het stadshart het verblijfsklimaat.
Antwoord
Wethouder René de Heer, onder meer verantwoordelijk voor verkeer: “Deze oplossing vormt het antwoord op een belangrijke uitdaging waar we in Zwolle voor staan. Namelijk hoe we in dit relatief kleine deel van de stad zowel het openbaar vervoer als automobilisten, fietsers en voetgangers recht kunnen doen. En tegelijkertijd de omgeving aangenamer maken. Door goed te kijken hoe we per tijdstip en doelgroep maatwerk kunnen leveren, leveren we hiermee echt een bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze stad.”
Oplossingen
In de Ban van de Ring
Zwolle werkt al enige tijd onder de noemer 'In de Ban van de Ring' aan mogelijkheden om de bereikbaarheid rondom het stadshart te verbeteren, de doorstroming van het busverkeer te optimaliseren, en om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in dat gebied te vergroten. De afgelopen tijd is daarom goed gekeken welke mogelijkheden er zijn om dat doel te bereiken. Er is een overzicht gemaakt van de knelpunten en mogelijke oplossingen. Vervolgens zijn de effecten van de oplossingen onderzocht. Op basis van deze stappen concluderen burgemeester en wethouders nu dat een zogenoemd combinatiemodel de beste kansen biedt om de ambities te verwezenlijken.
Provincie nauw betrokken
De provincie Overijssel is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het combinatiemodel. De provincie heeft ingestemd met de verplaatsing van het hoofdbusstation naar de zuidzijde van het NS-station, op voorwaarde dat het rijtijdenverlies van de bussen zou worden gecompenseerd. Dit model maakt dat nu mogelijk. Enerzijds zorgt een bustunnel onder de sporen ervoor dat de bussen snel naar het nieuwe centrumbusstation aan de Pannekoekendijk kunnen. Anderzijds worden de busbanen, voor zover de ruimte dat toelaat, uitgebreid. In het najaar wordt bekeken wat een goede locatie is voor een tweede binnenstadbusstation aan de oostzijde van het stadshart.
Evenwicht
Pragmatische oplossingen
Burgemeester en wethouders zien in het combinatiemodel een pragmatische oplossing voor een aantal problemen en uitdagingen waar de Overijsselse hoofdstad voor staat. Het model biedt een goed evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. De westelijke 'as' tussen station en Pannekoekendijk wordt volop benut voor de bereikbaarheid van de binnenstad, terwijl het gebied tussen station en de stadsgracht verkeersluwer en daardoor leefbaarder wordt. Voor het openbaar vervoer betekent het plan dat doorstroming en daarmee gemak en betrouwbaarheid verzekerd is.
Pilots
Bereikbaarheid vergroten
Zwolle is nu al volop bezig om de bereikbaarheid van de stad te vergroten. Een goede doorstroming, voldoende parkeergelegenheid en oog voor de belangen van alle verkeersdeelnemers kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de ambitie van de Overijsselse hoofdstad om tot de top van de Nederlandse binnensteden te worden gerekend. De gemeente zet daarbij in op een praktische aanpak en overleg met partners in de stad en met de weggebruikers zelf. De inzet op maatwerk komt onder andere tot uiting in een aantal pilots die de gemeente de komende tijd uitvoert. Tijdens deze experimenten wordt op drie plekken rond het centrum beoordeeld of met in eerste instantie tijdelijke maatregelen de bereikbaarheid van de binnenstad kan worden verbeterd. Bij de pilots gaat het om het verzorgen van een betere doorstroming van bussen tussen station en binnenstad, om een betere doorstroming bij de parkeergarage onder het Maagjesbolwerk en om het beoordelen van de mogelijkheid van een busstation in de omgeving van de Luttenbergstraat.
Ontwerp
Voorkeursmodel
De gemeenteraad moet zich nog uitspreken over het voorkeursmodel van het college en over de wijze waarop burgemeester en wethouders verder willen werken aan de bereikbaarheid van de Zwolse binnenstad. Indien de raad daarmee instemt kan nog voor het einde van dit jaar het ontwerp van de binnenstadbushalte aan de Pannekoekendijk gepresenteerd worden. Bovendien is dan het voorlopig ontwerp gereed voor de 'westelijke doorstroomas', mede op basis van de uitkomsten van een aantal van de pilots. Begin volgend jaar kan dan duidelijk zijn hoe de 'oostelijke doorstroomas' vormgegeven kan worden.
Alle deeloplossingen bij elkaar vormen dan ten slotte een Verkeerscirculatieplan
Terug naar overzicht nieuws >>>