Het kan zelfs de mensen die voor hun plezier elke dag een paar uur in een file staan niet ontgaan zijn: Nederland is een fietsland. Het beroemde kaartje met alle fietspaden in Europa haalt iedereen zich waarschijnlijk zo voor de geest: Nederland is één grote vlek van fietspaden. Alleen Duitsland komt qua dichtheid enigszins in de buurt. De meeste andere landen zijn eerder een grote (schand-) vlek van ontbrekende fietspaden.
Faciliteer de fietser
Met het fietswegennetwerk zit het dus wel goed, maar hoe zit dat met parkeerplekken voor fietsen? Dat blijkt nog vaak een ondergeschoven kinderfietsje, volgens Martine en Mathijs van The Future Mobility Network. Met de mobiliteitstransitie in gedachten proberen veel gemeenten de autoparkeernorm naar beneden te brengen. Dat kan en moet gelijk opgaan met goede voorzieningen voor fietsers. Dus niet alleen zorgen dat er genoeg plek is, maar deze ook zo breed toegankelijk mogelijk maken.
Ook fietsers zijn lui
De toegankelijkheid van parkeerplekken of stallingen voor fietsers kan op vele manieren verbeterd worden. Essentieel als je op termijn ook wilt dat mensen daadwerkelijk de inpandige fietsenstalling gaan gebruiken. Uit onderzoeken blijkt dat elke drempel mensen kan weerhouden de fiets te pakken. Fietsers kunnen verrassend lui zijn, dus het idee is ze met zo min mogelijk hindernissen op te zadelen.
De toegankelijkheid is eenvoudig voor te stellen als in praktijk lastig te realiseren. Twee deuren door? Iemand met een bakfiets kan afhaken. Idealiter worden fietsenstallingen op de begane grond geplaatst, maar hier wordt vaak voorkeur gegeven aan levendigheid. De interactie tussen binnen en buiten zorgt voor meer sociale veiligheid. Deze extra horde zorgt ervoor dat de rest nog meer in orde moet zijn om fietsers optimaal te verleiden.
Excellente fietsparkeerplekken als standaard
In veel gemeenten is het inmiddels gangbaar om de autoparkeernorm omlaag te brengen met het aanbieden van deelmobiliteit. In Leidschendam-Voorburg kan dat ook met ‘excellente fietsenstallingen’. In deze ruimten is er plek voor fietsen met afwijkende maten. Fietsen met kratjes, bakfietsen en elektrische fietsen - en dus oplaadpunten. Denk ook aan kits om banden te vervangen of op te pompen. Ook de toegang wordt optimaal gefaciliteerd.
De fietsparkeernorm groeit naast de gewone parkeernorm. Helaas kan dit soms nog een spanningsveld tussen gemeente en ontwikkelaar veroorzaken omdat de fietsplekken tot nu toe minder (financieel) voordeel kunnen opleveren ten opzichte van verhuurbare (deel-) parkeerplekken. Hierin kunnen alle partijen nog winsten behalen door proactief na te denken over winstmodellen en vooral de excellente fietsparkeerplek als standaard te gaan zien.