Het is 2047. Je bent thuis. Het is vroeg in de ochtend en je vraagt je af of je vandaag naar buiten wilt gaan om te werken of dat je beter je avatar kunt sturen en thuis met je bril op je werk doet in de metaverse. Of beter nog, gewoon de AI-avatar aanzetten. Dat merkt toch niemand.
Mobiliteit in 2047: regisseer je reis
Toch besluit je op pad te gaan. Vaker de “echte” wereld in is toch beter dan in het systeem blijven hangen. Je loopt naar het vervoersplein in de buurt. Het leenvoertuig staat al voor je klaar en vraagt waar je naartoe wilt. Waar jij woont gaat het openbare vervoer niet zo vaak en het duurt dan toch wat langer. Als je ook nog iets wilt meenemen, is een eigen leenvoertuig dan wel zo prettig. Je geeft met je stem toestemming om de reis en verblijfskosten van je rekening af te schrijven en de reis begint. Aan de rand van de stad geeft het voertuig aan dat er vanaf nu extra kosten worden berekend. Omdat het regent, besluit je dat je de fiets die je eerder reserveerde niet gaat gebruiken en rijdt door. Aangekomen bij het centrumgebied van de stad geeft het voertuig aan dat er weer extra kosten zullen volgen als je verder gaat. Dat word je te kostbaar en je verlaat het voertuig. Je spreekt hardop uit wat je wilt gaan doen in de stad, waarmee je toestemming geeft dat het systeem jou herkent en je op de door jou gekozen manier (snel, leuk of sportief) de stad door leidt. Je moet wel, want zonder die toestemming kom je de stad niet in. Het systeem geeft aan dat het voor je gezondheid beter is om een kleine omweg via het fitnessparcours te nemen – en dat doe je dan maar. Toen je hier vorige week met je hoogbejaarde grootvader van 89 was, had je voor hem een zelfrijdende rolwagen gereserveerd vanaf het verzorgings- annex wooncentrum waar hij verbleef. De dag verloopt voorspoedig en weer thuis bekijk je het overzicht van de kosten, waaronder je lunch en het gebruik van een werkplek. Die laatste kosten worden natuurlijk automatisch door je werkgever betaald.
Je weet dat een van de 12 regionale DSVV ‘s (digitaal servicehuis vervoer en verblijf) alle diensten en producten die je gedurende de dag hebt benut voor je regelt en ook de betaling voor je afhandelt. Daar staat dan wel tegenover dat alle data over jou – je gezondheid, je reizen, dat wat je aanschaft en gebruikt en meer – worden bijgehouden. Maar je weet dat ze alle dienstverleners alleen onder de strengste privacy en maatschappelijke voorwaarden toelaten en je data onder geen enkele voorwaarde aan anderen dan gemeenten beschikbaar mogen worden gesteld. Nou ja, aan de politie misschien, maar dan moet je echt wel iets hebben gedaan natuurlijk. Dat voelt beter dan via zo’n Amerikaanse techreus die met het verhandelen van jouw data flink geld verdient. Die krijgen nu gelukkig geen voet meer aan de grond, behalve dan voor de sociale media. Door als overheid, markt en gebruikers intensief samen te werken onder een strakke regie en (voor)waarden door de overheid was Nederland een van de eerste landen waar de DSVV’s tien jaar geleden werden geïntroduceerd en ontwikkeld tot het huidige niveau. Dat weet je van je grootvader, die maar niet uitgepraat raakt over de jaren dat hij als directeur-bestuurder tot oktober 2024 bij de voorloper – SHPV – werkte.