Aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel opnieuw gestegen
Afgelopen jaar zijn 110.000 verkeersslachtoffers behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH). Van deze slachtoffers hadden er 66.600 ernstig letsel. Het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel is in tien jaar tijd met 18 procent gestegen. De prognose is dat in 2050, als er niets verandert aan mobiliteit en risico, 76.000 verkeersslachtoffers met ernstig letsel behandeld moeten worden. Dat concludeert kenniscentrum VeiligheidNL na onderzoek.
De conclusie van het onderzoek is illustratief voor de zorgwekkende trend waarin de jarenlange daling van het aantal dodelijke verkeersongevallen is gestagneerd en het aantal dodelijke fietsongevallen de afgelopen jaren zelfs een lichte stijging laat zien. In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid hebben verschillende overheden de ambitie uitgesproken om toe te werken naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Gezien de cijfers uit het onderzoek moet er nog veel gebeuren om die ambitie waar te maken. VeiligheidNL roept dan ook op tot gezamenlijke acties om verkeersongevallen te voorkomen. “Dit kan door betere monitoring van ongevalslocaties en oorzaken van ongevallen op regionaal niveau door het ontsluiten van SEH- en ambulancedata in aanvulling op bestaande bronnen. Ook het inzetten van effectieve interventies om gedrag te verbeteren is nodig.”
Enkelvoudige fietsongevallen
Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de verkeersslachtoffers die in 2021 op de SEH-afdeling werden behandeld fietsers waren. Wanneer de groep fietsers wordt uitgesplitst in leeftijdscategorieën valt op dat de grootste groep slachtoffers (44 procent) 55 jaar en ouder was. Ook in de leeftijdsgroep van 12 tot en met 24 jaar vallen met 19 procent veel slachtoffers. Uit een eerdere analyse van VeiligheidNL bleek dat jonge fietsers relatief vaak risicogedrag vertonen en zich sneller laten afleiden.
In de periode 2012-2021 steeg het aantal fietsongevallen met ernstig letsel als gevolg met 29 procent. Volgens VeiligheidNL wordt die stijging voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal enkelvoudige fietsongevallen. In de periode 2012-2021 nam het aantal enkelvoudige fietsongevallen met 26 procent toe, onder fietsers van 55 jaar en ouder steeg het aantal enkelvoudige fietsongevallen zelfs met 42 procent.
Ernstig hersenletsel
Uit cijfers van het onderzoek blijkt dat een kwart van de fietsslachtoffers met ernstig letsel te maken had met hersenletsel. Dat komt neer op ruim 11.000 fietsslachtoffers met hersenletsel in één jaar tijd. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het dragen van een fietshelm de kans op hersenletsel met een derde vermindert.
Om toekomstige verkeersongevallen onder fietser te voorkomen zet VeiligheidNL zich de komende jaren in op:
- Ontsluiten van SEH- en ambulancedata om beter zicht te krijgen op locaties en oorzaken van ongevallen;
- Ontwikkeling en inzet van effectieve verkeerseducatie;
- Onderzoeken hoe bestaande valpreventie activiteiten en programma's doorontwikkeld kunnen worden tot effectieve programma's voor oudere fietsers;
- Stimuleren van het dragen van een fietshelm bij kwetsbare verkeersdeelnemers.
Ga voor de volledige onderzoeksresultaten naar de website van Kenniscentrum Letselpreventie VeiligheidNL
Heb jij een innovatief idee om de Nederlandse fietsveiligheid te verbeteren en kan je hiervoor nog wel een financieel steuntje in de rug gebruiken? Schrijf je dan vóór 15 april in voor de Innovatieprijs van de Tour de Force en maak kans op € 10.000,-!