BITS-eindcongres stoomt door met fietsinnovaties
Vorige week woensdag 16 november vond in Zwolle het eindcongres plaats van het internationale fietsproject BITS, oftewel Bicycles en ITS. Vier jaar lang werd er volop gebrainstormd, kennis gedeeld, pilots opgestart en geëvalueerd tussen fiets- en ITS-experts uit België, Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken en Nederland met provincie Overijssel als leidende projectpartner.
In de statige raadszaal van het stadhuis in Zwolle opende de enthousiaste CEO van Cycling Industries Europe, Kevin Mayne de dag met een introductie van het programma dat de deelnemers te wachten stond. Gerdien Rots, wethouder in Zwolle, deed vervolgens uit de doeken hoe Zwolle haar naam hoog houdt als fietsstad met het hoogste fietsgebruik van Nederland.
Dertig pilotprojecten
Provincie Overijssel pakte vier jaar geleden de handschoen op om te fungeren als projectleider van het BITS-project. Met een bedrag van ruim vijf miljoen euro uit het EU-fonds Interreg konden de vijf landen aan de slag met Smart Cycling: Van het uitwisselen, analyseren en visualiseren van fietsdata tot het implementeren van ITS-oplossingen met als doel het fietsgebruik te stimuleren én CO2-uitstoot te verminderen. Dat leidde tot dertig pilotprojecten, die volop onderling gedeeld worden om van elkaar te leren. Ook op het BITS-eindcongres werd een deel van deze projecten volop in de schijnwerpers gezet. Zoals de CycleDataHub, e-bike hubs in Steenwijk, Fietsbarometer in Antwerpen, snuffelfiets, Fietsketting in Hengelo, prioriteit voor fietskoeriers in Zwolle met de Schwung-app en de Fietsmaatjes app.
Op Mobiliteitsplatform verscheen een serie artikelen over de BITS-projecten.
Fietsdata op de internationale agenda
Ronald Jorna, projectleider BITS voor de provincie Overijssel, kan tevreden terugkijken op de afgelopen vier jaar. “Door meer bewustwording te creëren dat het verzamelen van fietsdata en ITS-oplossingen nodig zijn, hebben we het op de agenda kunnen zetten in Europa. Met BITS hebben we een digitale laag toegevoegd aan de traditionele fietsstimuleringsmaatregelen en daar ben ik trots op. Het was hard nodig ook. Autodata wordt al jaren verzameld en geanalyseerd, terwijl fietsdata nog in de kinderschoenen staat. Nu schuiven we aan bij plenaire sessies van het ITS World Congress en Velo-City, waar vijf jaar geleden geen ITS-organisatie te vinden was. Inmiddels vind je ook daar diverse standhouders op dat gebied.”
En nu doorpakken
Hoe nu verder? “Om de impact van al deze relatief kleine pilots in meerdere grote projecten te kunnen door ontwikkelen, ligt onder de naam MegaBITS (Mobilizing Europe’s Green Ambition throught Bicycles and ITS) een nieuwe aanvraag bij het EU-fonds Interreg op het bureau. In dezelfde opzet met de provincie Overijssel in de lead en een uitbreiding met een aantal steden, zoals Kopenhagen, Hamburg en Le Havre. Begin maart 2023 gaan we horen of we kunnen doorpakken. Ik hoop het echt, want er valt nog genoeg te doen op dit terrein”, glimlacht Jorna.
Meer info over het BITS-project vind je hier