Campagne over het nut van de fietsspiegel
Fietsen houdt mensen gezond en vitaal, dat geldt vooral voor senioren. Daarom moeten ouderen zich veilig voelen op de fiets en zich ook veilig blijven gedragen. Maar de uitdagingen worden steeds groter. In Breda is nu een campagne gestart met als doel senioren het nut van een fietsspiegel in te laten zien door ervaring ermee op te doen.
Deze campagne ‘Spiegeltje spiegeltje op mijn fiets, zonder mij zie je…’ is bedacht door communicatiebureau Attacom, in samenwerking met gemeente Breda en met ondersteuning van het programma Doortrappen. Het campagnerecept is simpel: het Brabants campagneteam gaat met mensen in gesprek over fietsgedrag en de voordelen van een fietsspiegel. Vervolgens wordt hen een gratis fietsspiegel aangeboden, inclusief montage.
De actie is al meerdere keren in verschillende gemeenten in Noord-Brabant uitgevoerd en steeds met veel succes, waaronder in Breda. Martijn Geervliet, adviseur Mobiliteit Fiets en Verkeersveiligheid: “Wij hebben deze actie nu al drie keer gedaan.” Het levert zelfs meer dan fietsveiligheid op, ervaart hij. Deelnemers worden namelijk ondervraagd over hun fietservaringen. Hieruit blijkt onder meer dat veel senioren schrikken van voorbij razende groepen wielrenners. Ook daarbij helpt de spiegel. Daarnaast zouden wielrenners een fietsbel moeten gaan gebruiken. “Ook daar hebben we een actie voor”, zegt Geervliet. Want uiteindelijk gaat het er allemaal om dat we een beetje rekening houden met elkaar.”