Duitse minister van milieu wil E10-benzine verbieden
De Duitse Minister van Milieu, Steffi Lemke, wil E10-benzine verbieden in Duitsland. De brandstof die maximaal 10% ethanol bevat, zou invloed hebben op het aanbod van voedsel en dus ook op de prijs van boodschappen.
Boodschappen goedkoper en minder honger
De reden hiervan? Bio-ethanol wordt gemaakt van suikerriet, bieten en/of maïs. Deze gewassen kunnen volgens de Duitse minister ook gebruikt worden als voedsel voor mensen en dieren. Hierdoor kunnen potentieel boodschappen goedkoper worden en wordt honger tegengegaan.
Ondanks dat het idee in tijden van inflatie als muziek in de oren klinkt, is er veel kritiek op de uitspraken van de Duitse minister. In 2019 is er in Duitsland zo'n 7,8 miljoen ton aan CO2 bespaard door de invoer van bio-brandstoffen. Het verbieden hiervan betekent dat de uitstoot van het verkeer weer omhoog gaat.
Prijs brandstof hoger
E10 wordt in Nederland sinds oktober 2019 bij alle tankstations verkocht. De benzine is de vervanger van Euro95, hier zat ‘slechts’ 5 procent ethanol in. Kan je auto niet tegen 10 procent ethanol? Dan moet je in Nederland Euro98 E5 tanken. Het Duitse ADAC, de Duitse equivalent van de ANWB, laat weten dat de kans groot is dat benzine duurder wordt als E10 verboden wordt. Benzine met Ethanol is in Duitsland nu zo’n 0,06 euro per liter goedkoper dan de brandstof zonder toevoegingen. Eerder schreven we al over de invloed die de prijs van brandstof heeft op het rij- en tankgedrag van de autorijder.
E10-benzine slecht voor je auto?
In Nederland is er al tijden kritiek op E10, en dan met name van autoliefhebbers. Als je enkel het beste voor je auto wil, dan heeft E10 niet de voorkeur. De afgelopen tien jaar is E10-benzine, waarbij tot 10 procent bio-ethanol is toegevoegd, uitgegroeid tot een waar begrip. Tien jaar geleden kon je het in Duisland en Frankrijk al krijgen, uiteindelijk werd het in 2019 ook gemeengoed in Nederland toen de EU de verkoop van E10 verplichtte. Voordelen van E10 zijn dat het de CO2-uitstoot vermindert en dat er minder olie nodig is bij de productie. Wie liever bij het oude blijft, of wie een auto rijdt die niet tegen E10 kan, kan nog E5 (Euro 98) tanken.