XPark: Overcapaciteit van parkeerterreinen exploiteren

donderdag 1 april 2021

XPark van Brickyard is een responsive parkeermanagementsysteem dat het mogelijk maakt om parkeerterreinen die momenteel niet toegankelijk zijn voor derden te exploiteren”, vertelt Yorick Rohof van Brickyard: Gevonden geld dus.

Vóór corona

Rohof: “Voor corona zagen wij de bekende problemen zoals: te veel gebruikers van een parkeerterrein, onduidelijkheid over wie, waar mocht parkeren, wie parkeerrecht had, enzovoort.” 

XPark maakt het mogelijk om de parkeercapaciteit op bijvoorbeeld parkeerterreinen bij bedrijven goed te organiseren. Het systeem maakt onderscheid tussen drie groepen parkeerders:

  • De primaire gebruikersgroep, zoals het bedrijfspersoneel. Deze groep krijgt als eerste parkeerrechten toebedeeld.
     
  • De secundaire gebruikersgroep die via een reserveringssysteem van een parkeerapp (zoals VICKY en Mobypark) een parkeerplek boekt.
     
  • De tertiaire gebruikersgroep. Dat zijn mensen die zonder voorafgaande reservering op zoek zijn naar een parkeerplek op de plaats van bestemming.

“Het XPark-systeem is responsive, het zorgt ervoor dat de vrije capaciteit beschikbaar gesteld wordt. Neem het terrein van Brickyard zelf, vlakbij de metro, uitvalsbasis Amsterdam en pal aan de ring. We hebben 30 plekken, voor 100 mensen. Dat op zich is al een uitdaging maar via XPark kunnen wij de parkeerrechten per huurder van het gebouw inregelen. In het weekend en buiten kantoortijden is er juist overcapaciteit, die we dus kunnen inzetten voor mensen die hier graag willen parkeren”, vertelt Rohof.

Techniek

Het XPark-systeem is geënt op software, hoewel er ook een hardwarecomponent nodig is. “Bij de in- en uitgang van een terrein hangt een kentekencamera die het kenteken leest en zo weet of de parkeerder parkeerrechten heeft. Bij het systeem hoort een touchscreen dat de gebruikelijke intercom vervangt. Heeft de parkeerder een parkeerrecht, dan komt op het scherm gepersonaliseerd een welkomstboodschap te staan, gaat de slagboom open en kun je doorrijden. Is dat niet het geval, dan dient het touchscreen als intercom en kan de parkeerder zo contact opnemen met de receptie.”

Het systeem is vooral geschikt voor parkeerterreinen vanaf circa 30 parkeerplekken. “Om rendabel het parkeerterrein te exploiteren is het ook wel van belang dat er in de buurt sprake is van betaald parkeren. Naarmate de kosten van parkeren op straat hoger zijn, wordt de exploitatie via XPark steeds interessanter.”

Na corona

Gezien de grote vlucht die thuiswerken heeft genomen tijdens de coronaperiode is de verwachting dat de parkeerdruk anders zal gaan worden gedurende de reguliere piektijden, nu en in de toekomst, stelt Rohof. Corona heeft de markt behoorlijk op z’n kop gezet. “Juist daarom is een responsive systeem zoals XPark een uitkomst. Niemand weet hoe de markt er over een jaar uitziet, misschien is iedereen dan weer op kantoor. XPark kan zich daarop aanpassen. Heb je overcapaciteit, omdat veel medewerkers van huurders structureel thuis werken, dan kun je die beschikbaar gekomen parkeerplaatsen exploiteren. Heb je juist te weinig capaciteit, dan zorgen we ervoor dat de beschikbare capaciteit zo rendabel mogelijk ingezet wordt.”

Betalingsafhandeling

Betaling voor parkeerplekken kan op verschillende manieren afgehandeld worden. “We kunnen de gereserveerde parkeerrechten achteraf rapporteren en afrekenen met de juiste partijen. Voor de mensen die spontaan ergens wil parkeren, zijn er twee opties: ze kunnen bij de kassa betalen of via hun mobiele parkeerapp.”

Camerahandhaving

Waysis, de holding waaronder Brickyard valt, bestaat nu ruim negentig jaar en is nog altijd een familiebedrijf. Brickyard legt zich naast parkeermanagement ook sinds jaar en dag toe op camerahandhaving. De camerahandhavingssystemen worden toegepast in binnensteden, bij stadsafsluitingen, bij milieuzones, bijkwetsbare bruggen of dijklichamen, maar ook op busbanen. “De camera scant het kenteken van het voertuig. Is dat een bus en rijdt deze bus op de busbaan? Dan is er niks aan de hand. Is het een andersoortig voertuig? Dan volgt handhaving, bijvoorbeeld in de vorm van een boete. We werken aan het nog efficiënter maken van camerahandhavingssystemen, zodat een BOA bijvoorbeeld minder tijd bezig is met camerahandhaving. Tijd die dan over is kan door de BOA dan weer anders ingezet worden.”

Hierboven staat in het kort wat de toepassingsgebieden zijn van camerahandhaving. Voor praktische informatie over de invoering van camerahandhaving, kunt u terecht op de website van Brickyard.