Amsterdam bestaat voor 13% uit parkeervakken
De Geodienst houdt zich bezig met geografische informatiesystemen (GIS). Amsterdam werd voor deze testanalyse uitgekozen, omdat de topografische data in deze stad het meest compleet is. ”Sinds juni zijn alle overheden verplicht hun publieke domein in de BGT in vullen, maar veel overheden hebben topografisch gebied nog als 'in transitie' gemarkeerd”, aldus Van der Meulen. "Amsterdam ging voortvarender te werk, dus dat vonden wij een leuke showcase om uit te lichten."
Methode
In de BGT, dat wordt beheert door het Kadaster, zijn alle aangewezen parkeervakken en carpoolplaatsen apart ingetekend. “Het gaat dus om aparte vakken, niet om regulier straatparkeren waarbij de rijbaan wordt bezet”, legt onderzoeker Van der Meulen uit. “Het totale oppervlakte van al deze plekken is opgeteld en gedeeld door het totale oppervlakte van de woonplaats Amsterdam (zonder water).” Parkeergarages zijn in deze analyse ook niet meegenomen.
Eerder bleek uit onderzoek van adviesbureau Geodan dat gemiddeld 20 procent van de ruimte opgaat aan parkeerplaatsen. Waar dat verschil vandaan komt? Van der Meulen: “Zij hebben een grover bestand gebruikt en ook gekeken naar de rijbanen, als ik het goed begrijp.” De Groninger onderzoeker wil nu verder met de analyse, door ook alle private parkeerterreinen uit de kaart te filteren. "Dan houd je een écht duidelijk beeld van de beschikbare openbare ruimte over."