De inval in Oekraïne heeft meer impact gehad op de energietransitie dan welke Europese of nationale maatregel dan ook. De sancties en het dichtdraaien van de gaskraan hebben er toe geleid dat de Nederlander de energietransitie serieus neemt. De hoge energieprijzen hebben geleerd dat het ook anders kan. Verwarming een paar graden lager, korter douchen en meer hernieuwbare energie gebruiken. Het is de zorg voor de portemonnee die dit gedrag grotendeels bepaalt. Dat het klimaat er beter van wordt, is dan een prettige bijkomstigheid.
De positieve kant van Poetin
Wat leert ons dit? Zonder directe noodzaak voelen velen van ons weinig tot geen reden om hun gedrag aan te passen. In veel gevallen doen we dit pas als er een financiële noodzaak is, of als er anderszins dwang achter zit. Eenmaal gewend, blijkt dat er met een temperatuur van 19 graden best te leven valt.
Zo levert Vladimir P. dus een grotere bijdragen aan de verbetering van het klimaat en duurzaamheid dan de gemiddelde Nederlandse gemeente. Ik zal niet zeggen dat gemeenten niets doen, maar laaghangend fruit laat men hangen.
Een maatregel die een gemeente eenvoudig kan nemen, is koppelen van het verstrekken van een parkeervergunning aan de mate van uitstoot van het voertuig. Binnen de vigerende wetgeving is dit geen probleem. Er is geen enkele bepaling in wet of besluit die dat verhinderd.
Wat echter niet kan is differentiëren met tarief. Er kan dus geen verschil zijn in het tarief voor zero-emission auto’s en auto’s met uitstoot. Wel kun je bepalen dat een vergunning alleen wordt verstrekt aan voertuigen met een uitstoot van minder dan X gram.
Omdat verantwoorde auto’s nu eenmaal duur zijn in aanschaf is een bijkomend effect dat het autobezit zal gaan dalen. Dit vergroot dan weer de kansen voor een brede acceptatie van het gebruik van (de (uitstootvrije) deelauto.
Zo vind je zoekt de oplossing voor het stikstofprobleem ook in de stad en niet alleen bij de boer.