Binnen een half jaar na de opening van metrostation Hoek van Holland Strand telde de RET ruim 200.000 in- en uitstappers op de unieke metrohalte, pal aan het strand. Nu het zomerseizoen erop zit, blikt scheidend CEO Maurice Unck tevreden terug. De metrolijn is een aanwinst voor het Rotterdamse ov-netwerk, stelt hij.
Uniek strandmetrostation bestaat half jaar
Bij de opening van het metrostation noemde Unck het station ‘een cadeau aan de reiziger’. Dat cadeau hebben de reizigers uitgepakt, constateert hij nu. “Maar niet alleen reizigers zijn blij. Ondernemers op het strand zijn ook blij vanwege de extra omzet, en wij zijn blij omdat meer reizigers het ov kiezen. Ze vertellen onderling over hun positieve ervaringen en dat is de beste reclame die je maar kunt krijgen.”
De vervoerder zag vooral bij goed weer pieken in het reizigersaanbod. “De voorzomer was erg warm, de zomer zelf wisselvallig. Bij goed weer verhoogden we in de weekenden onze frequenties en als strandtenten avondevenementen organiseerden, reden wij langer door. We hadden relatief weinig last van kinderziekten: sinds de opening van de Hoekse Lijn hebben we veel geleerd, in de techniek is weinig veranderd.”
Vooral toeristen en dagjesmensen
Hoewel een officiële evaluatie eind 2023 nog volgt, verwacht Unck dat de groep reizigers die gebruik maakt van ‘Metro aan Zee’ tweeledig is. “Aan de ene kant hebben forenzen vanuit Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis een betere aansluiting op Rotterdam. Dat aandeel gaat verder groeien, vanwege de woningbouw die daar gaande is.”
Maar de RET ziet voornamelijk toeristen en dagjesmensen die vanuit Rotterdam richting strand reizen. “Vanaf station Beurs, in hartje Rotterdam, reizen mensen in 35 minuten naar het Hoek van Holland Strand, dat letterlijk op het strand ligt. Mensen nemen van alles mee in de metro om een mooie dag aan het strand te hebben.”
Nieuwe reizigersgroep
Een deel van die groep reisde eerder nog per auto. “Frequente ov-reizigers checken in met de ov-chipkaart. Aan het aantal check-ins met OVpay zien we dat op deze lijn waarschijnlijk veel toeristen en dagjesmensen meereizen. Zij vinden het handig om tot aan het strand per metro te kunnen reizen. Vorig jaar moest het laatste deel vanaf Hoek van Holland tot het strand nog per bus, die overstap vonden mensen vaak toch vervelend.”
De CEO van de Rotterdamse vervoerder, die eind dit jaar afscheid neemt, ziet dat het metrostation op het strand goed werkt voor de ‘city marketing’. “Voor de gemeente Rotterdam is het een mooi visitekaartje en Hoek van Holland wil een vierseizoenenbadplaats worden. Daarbij helpt zo’n metrohalte op het strand. De locatie is ook uniek: als je de metrohalte uitloopt zie je links de industrie van de Rotterdamse haven en rechts de duinen. Dat is echt een bijzondere combinatie.”
Groei RET zet door
Halverwege augustus presenteerde de RET zijn halfjaarcijfers: 94 procent van de reizigers ten opzichte van de periode voor de coronapandemie is teruggekeerd in het Rotterdamse ov, de reizigerskilometers liggen op 96 procent ten opzichte van het precoronaniveau.
De invloed van de Metro aan Zee moeten we daarbij niet te groot maken, aldus Unck. “De RET vervoert dagelijks 550.000 reizigers, terwijl we over een hele zomer 200.000 reizigers op het strand hebben gemeten. Het levert weliswaar veel positieve media-aandacht op, maar in verhouding in het klein bier.”
Een grotere rol dicht hij de introductie van OVpay toe. “In twee maanden tijd hebben we 1,5 miljoen check-ins gemeten. Vooral tijdens grote evenementen, zoals de Marathon, Koningsdag of de huldiging van Feyenoord, zagen we enorme pieken in OVpay. Het gemak en de toegankelijkheid van het gehele systeem zijn groter geworden en daarmee bereiken we ook meer gelegenheidsreizigers.”
Dit interview is afgenomen voordat bekend werd dat Maurice Unck afscheid gaat nemen bij de RET.