Asfalt vervangen door gras is vaak geen goed idee. Op plaatsen waar de verkeersintensiteit laag is, is waterpasserende verharding een mogelijke oplossing. In de verharding worden openingen aangebracht, waar bijvoorbeeld gras groeit.
Bij een schaalsprong van het stedelijk gebied hoort hierbij ook aandacht voor de regionale effecten. Een samenspel tussen stad en land is nodig om de wensen voor een duurzame, toegankelijke ontwikkeling te realiseren.
Participatieve observatie houdt in dat een individu of groep mensen worden geobserveerd, terwijl de onderzoeker actief deelneemt in de te observeren situatie.
Toch besluit je op pad te gaan. Vaker de “echte” wereld in is toch beter dan in het systeem blijven hangen. Je loopt naar het vervoersplein in de buurt.
Het denken in netwerken voor de voetganger staat nog in de kinderschoenen, terwijl een looproutenetwerk juist goede inzichten geeft voor het maken van beleid of plannen.
Het museum ligt tegen het pittoreske centrum aan. Naar de winkels en restaurants is het een minuut of 5 lopen. Bij het Museum, wat ook nog een theater herbergt, ligt een parkeerterrein met een capaciteit van circa 120 plaatsen.
Want om de auto te laten staan is het nodig dat er goede alternatieven zijn. Denk aan een aantrekkelijk en veilig fietsnetwerk waarmee je snel van A naar B komt, een deelauto voor de momenten dat je daar toch even op aangewezen bent.