Bij een schaalsprong van het stedelijk gebied hoort hierbij ook aandacht voor de regionale effecten. Een samenspel tussen stad en land is nodig om de wensen voor een duurzame, toegankelijke ontwikkeling te realiseren.
Participatieve observatie houdt in dat een individu of groep mensen worden geobserveerd, terwijl de onderzoeker actief deelneemt in de te observeren situatie.
Toch besluit je op pad te gaan. Vaker de “echte” wereld in is toch beter dan in het systeem blijven hangen. Je loopt naar het vervoersplein in de buurt.
Het denken in netwerken voor de voetganger staat nog in de kinderschoenen, terwijl een looproutenetwerk juist goede inzichten geeft voor het maken van beleid of plannen.
Want om de auto te laten staan is het nodig dat er goede alternatieven zijn. Denk aan een aantrekkelijk en veilig fietsnetwerk waarmee je snel van A naar B komt, een deelauto voor de momenten dat je daar toch even op aangewezen bent.
Steeds meer mensen trekken naar landelijker gebied buiten de steden. De dorpen vangen zo een deel van de woningnood op. Veel gebieden hebben daarnaast te maken met een vergrijzende bevolking.