Participatieve observatie houdt in dat een individu of groep mensen worden geobserveerd, terwijl de onderzoeker actief deelneemt in de te observeren situatie.
Toch besluit je op pad te gaan. Vaker de “echte” wereld in is toch beter dan in het systeem blijven hangen. Je loopt naar het vervoersplein in de buurt.
Het denken in netwerken voor de voetganger staat nog in de kinderschoenen, terwijl een looproutenetwerk juist goede inzichten geeft voor het maken van beleid of plannen.
Want om de auto te laten staan is het nodig dat er goede alternatieven zijn. Denk aan een aantrekkelijk en veilig fietsnetwerk waarmee je snel van A naar B komt, een deelauto voor de momenten dat je daar toch even op aangewezen bent.
Steeds meer mensen trekken naar landelijker gebied buiten de steden. De dorpen vangen zo een deel van de woningnood op. Veel gebieden hebben daarnaast te maken met een vergrijzende bevolking.
Bereikbaarheid is voor woonkwaliteit een belangrijke voorwaarde. De stedelijke omgeving is vanwege de aanwezigheid van (ov-) infrastructuur en publieke voorzieningen bij uitstek geschikt voor woningbouw.
De last mile was altijd relatief eenvoudig: de reiziger kwam aan met de trein of de bus, en stapte over op een ander (openbaar) vervoermiddel of nam de fiets. Of de taxi. Daar kwam de ov-fiets bij. Of de deelauto.