Voldoende groen in de stad helpt bij de klimaatadaptatie. Groen helpt de stad te koelen en een groene bodem helpt bij bergen van water. Echter niet overal is ruimte voor meer groen in de vorm van perken en parken. Er moet ook ruimte zijn voor andere functies. Vooral verkeersfuncties stellen eisen aan de ondergrond.
De Parkeermeneer: Parkeerplaatsen als duurzaamheidsmaatregel
Asfalt vervangen door gras is vaak geen goed idee. Op plaatsen waar de verkeersintensiteit laag is, is waterpasserende verharding een mogelijke oplossing. In de verharding worden openingen aangebracht, waar bijvoorbeeld gras groeit. Door deze openingen in de verharding kan regenwater de bodem infiltreren, zodat het riool niet wordt belast.
Parkeerplaatsen worden gezien als zonde van de ruimte. En vaak terecht, want meer dan een auto op parkeren wordt er in de regel niet op gedaan. Door ze uit te voeren met waterpasserende verharding, krijgen ze een er een positief klimaateffect. Het nadeel dat parkeerplaatsen alleen worden gebruikt om te parkeren, en vooral statisch worden belast is daarbij een voordeel.
De mate van effectiviteit (infiltratie) is afhankelijk van de ondergrond en het aandeel groen van de parkeerplaatsen. Meer groen betekent meer infiltratie. De keuze voor de hoeveelheid groen hangt af van enerzijds het gewenst effect en anderzijds de uitstraling die de parkeerplaats moet hebben. En de mate waarin het groen effect heeft, hangt ook af van de ondergrond. Voor een goede infiltratie zijn planten met lange wortels essentieel. Deze houden de grond open, waardoor er meer water opgenomen kan worden.
De impact van parkeerplaatsen verschilt per locatie en hangt af van de uitvoering. Wat is de ondergrond en hoeveel procent van de parkeerplek is voorzien van groen? Online is een rekentool beschikbaar, waarmee het effect kan worden bepaald. En o ja, als het gras op de parkeerplaats te hoog groeit, dan is dat een teken dat de plek niet wordt gebruikt en dat die vervangen kan worden door een bloemenperk!